ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

این سایت جهت انعکاس اخبار و رویدادهای شهرستان و سایر نقاط استان وکشور راه اندازی شده است.

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نماینده ورزقان در مجلس

| پنجشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۹ ب.ظ

نماینده ورزقان در مجلس:

باشگاه مس 2 میلیارد تومان را به نام مردم ورزقان برای یک تیم فوتسال هزینه کرد

 
فوتسال

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مدیرعامل سابق باشگاه مس سونگون گفت: سالانه حدود 2 میلیارد تومان و شاید هم بیش‌تر، از جیب مس و به نام مردم ورزقان برای اداره یک تیم فوتسال حیف‌ومیل می‌شد.

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، درباره تغییرات مدیریتی رخ داده در باشگاه مس سونگون اظهار داشت: باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون ورزقان صرفاً با رویکرد خدمت‌رسانی در عرصه فرهنگ، ورزش، استعدادیابی، ورزش همگانی و توسعه تفریحات سالم برای مردم شهرستان ورزقان و کارکنان مجتمع مس سونگون راه‌اندازی شده و به ثبت رسیده بود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از تأسیس این باشگاه آن بود که به گسترش زیرساخت‌های ورزشی منطقه ورزقان کمک کند. همان‌طور که شرکت ملی صنایع مس در استان‌های دیگر اقداماتی بی‌نظیری مثل ساخت ورزشگاه‌های مجهز در شهرستان‌های استان کرمان و نیز تیمداری در رشته‌های مختلف در رده‌های مختلف سنی انجام داده بود.

بیش از 2 میلیارد پول را به نام مردم ورزقان، صرف یک تیم فوتسال کردند

وی تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته عده‌ای این باشگاه را از ورزقان جمع‌آوری کرده و به تبریز انتقال داده بودند و همه‌چیز در یک تیم فوتسال که امتیاز همان شهرداری تبریز در لیگ برتر بود، خلاصه کرده بودند. از طرفی هم یک شخص خاص هم سالانه حدود 2 میلیارد و شاید هم بیش‌تر، از جیب مس و به نام مردم ورزقان برای اداره یک تیم فوتسال حیف‌ومیل می‌کردند.

دهقانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ورزقان منطقه محرومی است و خواسته مردم این شهرستان این است که این هزینه‌ها در مشکلات اساسی صرف شود چراکه هرسال با فعالیت معدن مس، آسیب‌های زیادی به آب‌وهوا، محیط ریست، کشاورزی و زیرساخت‌های شهرستان وارد می‌شود که در این صورت، فعالیت این باشگاه می‌توانست نمونه کوچکی از جبران مافات باشد.

مسئولان باشگاه در حواشی می‌چرخیدند و نمی‌خواستند تیم به ورزقان منتقل شود

نماینده مردم ورزقان در مجلس تصریح کرد: خواسته ما و مردم بر این بود که حداقل یک استادیوم در شهر ساخته شود اما مسئولان باشگاه هیچ اقدامی دراین‌باره انجام نمی‌دادند و کلاً در حواشی می‌چرخیدند و اصلاً نمی‌خواستند چنین کاری را در ورزقان انجام دهند. بعضی از افراد ذی‌نفوذ استانی هم در این موضوع دست داشتند و من و دیگر مسئولان محلی را تحت‌فشار قرار داده بودند تا باشگاه مس در تبریز باقی بماند و آن آقایی که قبلاً مدیرعامل باشگاه بود، همچنان سر پست خود باشد.

وی تأکید کرد: ما همیشه گفته‌ایم این تیم باید به ورزقان منتقل شود و روی خدمت‌رسانی به مردم منطقه فعالیت کند و اگر هم در سطح حرفه‌ای تیمداری کند، باید این کار را در داخل شهرستان انجام دهد ضمن اینکه ما پیگیر هستیم اعتبارات لازم را از شرکت ملی صنایع مس، همان‌گونه که در دیگر استان‌ها انجام می‌شود اخذ کنیم.

باشگاه مس کمک‌هایی در حد صدقه به شهرستان ورزقان انجام می‌داد

دهقانی درباره کمک‌هایی که مدیریت سابق باشگاه مس برای برگزاری مسابقاتی همچون جام ستارخان در منطقه ارسباران انجام داده بود، گفت: مسئولان باشگاه آنچه حق واقعی مردم بود در نزد خودشان نگه داشته بودند و کمک‌هایی در حد صدقه، برای مسائل کوچکی مثل یک همایش پیاده‌روی به شهرستان پرداخت می‌کردند یعنی نهایتاً چیزی در حد 50 میلیون تومان.

وی افزود: درحالی‌که باشگاه حدود 2 میلیارد تومان برای امسال هزینه کرده است و به‌طورکلی شرکت صنایع مس سالانه نزدیک به 30 میلیارد تومان بودجه به مسائل فرهنگی ورزشی اختصاص می‌دهد که در مقایسه با تولید معدن مس سونگون، کم‌ترین میزان به این شهرستان پرداخت می‌شود و همه‌چیز صرفاً به اداره یک تیم فوتسال محدود شده است.

 علی‌اصغر حسن خانی دیکتاتورمآبانه سر کار آمد

نماینده مردم ورزقان در مجلس، در پاسخ به این سؤال که چرا در سال‌های گذشته و در دوره مدیریت علی‌اصغر حسن خانی، هیچ اقدامی در رابطه با ماجرای تبانی یا صرف هزینه‌های کلان در لیگ 2 انجام ندادید، گفت:  من از همان اول با فعالیت باشگاه به این صورت مخالف بودم و گفته بودم باید یک مدیرعامل بومی سرکار باشد تا فعالیتش همراه با خدمات زیربنایی باشد.

دهقانی خاطرنشان کرد: حتی با کمک اداره منابع طبیعی یک قطعه زمین خریداری کردیم و در اختیار باشگاه قرار دادیم تا در آن استادیوم احداث کنند. اتفاقاً در آن مقطع هم آقای پوستین‌دوز دیکتاتور مآبانه آقای علی‌اصغر خانی را از سایپا آوردند و مدیرعامل کردند و من هم شدیداً به این موضوع معترض بودم.

در جریان پرونده تبانی، درگیر مشکلات ناشی از زلزله ورزقان بودم

وی تأکید کرد: موضوع تیم فوتبال بحث کوچکی بود و در آن زمان من پیگیر مسائل مهمی مثل احداث بزرگراه و بهبود زیرساخت‌ها پس از زلزله سال 91 بودم ولی بااین‌حال پیگیر مسائل باشگاه هم بودم. البته بسیاری از مسئولین استانی در آن مقطع از ایشان حمایت می‌کردند و واقعاً در حق مردم ورزقان ظلم می‌کردند.

 مسئولان باشگاه با تیمداری در فوتبال، دستمزدهای کلان برای خود برمی‌داشتند

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس خاطرنشان کرد: ما اساساً با رویه آن‌ها مخالف بودیم و هیچ تعاملی نداشتیم چراکه آن‌ها حرف‌شنوی نداشتند. آن‌ها صرفاً با یک تیم فوتبال و دار و دسته‌ای که جور کرده بودند، دستمزدهای کلان برای خود برمی‌داشتند و کارهایی مثل خریدوفروش بازیکن انجام می‌دادند.

 حق ‌دارم تا روز آخر مسئولیتم در مسائل مختلف ورود کنم

دهقانی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود اظهارنظرهای وی علیه عملکرد حامد نجفی برنامه‌ای تبلیغاتی است، گفت: من به‌عنوان نماینده مجلس حق‌دارم حتی تا روز آخر مسئولیتم به مسائل مختلف ورود کنم و همان‌طور که گفتم از همان ابتدا هم عملکرد آقای نجفی را قبول نداشتم و در هیچ‌یک از جلساتشان شرکت نکردم چراکه آن‌ها به مردم ورزقان ظلم کردند.

با رفتن پسر شهردار تبریز
مدیرعامل جدید باشگاه مس سونگون منصوب شد

مدیرعامل جدید باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون ورزقان معرفی شد.                

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در این آیین که در محل دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان برگزار شد الهویردی مختاری به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون ورزقان منصوب شد.

در این مراسم از زحمات حدود یک و نیم ساله حامد نجفی مدیرعامل پیشین این باشگاه (پسر شهردار تبریز) تجلیل شد.

مختاری نخستین مدیرعامل بومی این باشگاه است که از بخش خاروانا به این سمت منصوب شده است.

با معرفی وی انتظار می‌رود فعالیت‌‌های باشگاه مس سونگون ورزقان وارد مرحله جدیدی شده و شاهد توسعه فضاهای ورزشی شهرستان، حمایت از استعدادهای ورزشی منطقه و ارتقای جایگاه تیم فوتسال مس سونگون در سطح کشور باشیم

نماینده مردم ورزقان و خاروانا:

قوه مقننه در حفظ منافع ملت باید روحیه ای انقلابی داشته باشد

اللهوردی دهقانی نماینده مردم ورزقان
شناسهٔ خبر: 2984243 - دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
تبریز - نماینده مردم ورزقان و خاروانا گفت: مجلس شورای اسلامی تبلور اراده و قدرت مردم برای آینده ای قانونمند و سعادتمند است و انتظار می رود قوه مقننه نیز در حفظ منافع ملت روحیه ای انقلابی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، الهویردی دهقانی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در آستانه سالروز شهادت سید حسن مدرس و روز مجلس با بیان این مطلب ابراز داشت: نماینده ای در سطح شهید مدرس بودن نیازمند داشتن روحیه سازش ناپذیری، ایمان، تقوا، حق طلبی و عدالتخواهی است که در زمان کنونی تمام این ویژگی ها با نام نماینده انقلابی برای مردم شناخته شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: کارکرد مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران کارکرد هدایتگرانه برای مسئولان اجرایی است و به عنوان وضع کننده قوانین ریل گذاری برای قطار پیشرفت و توسعه کشور را انجام می دهد از این رو به تعبیر امام راحل مجلس در راس امور است.

دهقانی با اشاره به اینکه صدای ملت از زبان نمایندگان مجلس شنیده می شود گفت: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا ذره ای از منافع ملی در برابر دیگران و حقوق هموطنان در داشتن یک زندگی با عزت کوتاه نیاید.

وی با تاکید بر اینکه نظام قانونگذاری کشورمان پس از انقلاب اسلامی شاهد جهش و رویکردی نوین در عرصه مجالس جهان است اضافه کرد: طبیعی است که در روند قانونگذاری به دست نمایندگان کم و کاستی هایی مشاهده شود اما واقعیت این است که هیچ نماینده مجلسی اراده ای برای عدول از منافع نظام و ملت ایران ندارد و دلسوزانه در سنگر قانونگذاری کشور به فعالیت مشغولند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا با اشاره به وجود شورای نگهبان در صیانت از قانون اساسی و تطبیق قوانین مصوب مجلس با فقه و رویه های حقوقی ابراز داشت: شورای نگهبان و مجلس مقوم و قوام دهنده عملکرد یکدیگرند که این امر ضریب خطای قانونگذاری را کاهش می دهد و تاکنون نیز در هیچ نظام سیاسی جهان نظیر آن مشاهده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به توطئه های غرب برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات و نفوذ در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی گفت: آنچه مانع از این امر می شود بصیرت مردم در توجه به آرمان های انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.

دهقانی در پایان ضمن با اهمیت بر شمردن انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: به طور قطع در انتخابات مجلس دهم نیز مردم به فکر انتخاب نمایندگانی با سیره و سیرت شهید مدرس خواهند بود تا با ممانعت از نفوذ عوامل دست نشانده، مجلس انقلابی با نمایندگانی مومن، متخصص و متعهد را تشکیل دهند.

جابجایی 5 روستا در ورزقان

| سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۲ ب.ظ

جابجایی 5 روستا در ورزقان

تبریز / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 5 روستا در شهرستان ورزقان جابجا میشوند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این روستاها شامل روستاهای جوشین، استرگان ، قیه قشلاقی ، بهربیگ و گوراکش در بخش مرکزی و بخش خاروانای ورزقان هستند که به علت موقعیت مکانی نامناسب و قرار گرفتن درمسیر حوادث غیر مترقبه از جمله رانش و سیل و خطر سکوت صخره سنگ باید جابجا شوند. در این روستاها بیش از 300 خانوار با جمعیت حدود یکهزارنفر سکونت دارند. اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی زمینهایی در نزدیکی روستاهای نیازمند جابجایی در نظر گرفته است و مشکلات و موانع موجود در انتقال این روستاها امروز در نشستی با حضور مدیران دستگاههای خدمات رسان استان نظیر آب ، برق ، گاز ، مخابرات ، هلال احمر و بنیاد مسکن در ورزقان بررسی شد. پورمهدی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست بر لزوم تسریع در تامین امکانات زیربنایی محل جدید این روستاها تاکید کرد و از دستگاههای ذیربط خواست منتظر تخصیص اعتبار بدین منظور نباشند و از اعتبارات داخلی خود در این زمینه استفاده کنند. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از نبود برق در چند روستای این شهرستان انتقاد کرد. الهوردی دهقانی گفت: روستاهای اردشیر، کلایق، کامبلاش، رستم آباد ، خنسلو، کوربلاغ و عظیم آباد نزدیک 150 خانوار و بیش از600 نفر جمعیت دارند که در کنار خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناطق کم برخوردار، همچنان از نعمت برق محروم اند و باید مسوولین ذیربط دراین خصوص اقدام جدی کنند. شهرستان ورزقان در 75 کیلومتری شمال تبریز حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورزقان خبرداد؛

توزیع ۵۲۰ هزار لیتر نفت سفید در روستاهای جنگل نشین ورزقان

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورزقان گفت: به منظور جلو گیری از قطع اشجار در جنگل های این شهرستان 520 هزار لیتر نفت سفید بین ساکنان روستاهای جنگل نشین توزیع شده است.

الماس بیگی صبح امروز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آوای ورزقان، اظهار داشت: جهت حفظ جنگل های ورزقان به ویژه جنگل های ارسباران در بین ساکنان روستاهای جنگل نشین ۵۲۰ هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.

وی افزود: ۴۱۶ خانوار با جمعیت دو هزار ۶۰۰ نفر در روستاهای جنگل نشین ورزقان ساکن هستند که برای هرخانوار یک هزار ۱۰۰ لیتر نفت سفید ارائه شده و هزینه حمل آن را اداره منابع طبیعی شهرستان ورزقان وپرداخت نموده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورزقان تصریح کرد: این کار در راستای جلوگیری از قطع اشجار توسط ساکنان روستاهای جنگل نشین صورت گرفته است و در صورت مشاهده هرگونه قطع و تخریب اشجار با افراد متخلف برخورد جدی به عمل خواهد آمد.

۴۵ هزار هکتار از جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان ورزقان واقع شده است که از این مقدار ۱۰ هزار هکتار ذخیره گاه و ۳۵ هزار هکتار جنگل است.

در دیدار مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی و نماینده مردم ورزقان عنوان شد؛

نقاط ضعف امداد درزلزله ارسباران احصا شود/لزوم توجه به آموزش عمومی

تبریز – نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی بر لزوم احصا نقاط ضعف امدادرسانی در زلزله ارسباران برای انجام اقدامات امدادی موفق‌تر در حوادث مشابه احتمالی آینده تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعیت هلال‌احمر نهادی داوطلب محور است که به‌عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در داخل کشور و حتی در دیگر مناطق جهان اقدامات امدادی و بشردوستانه انجام می‌دهد و گستره‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی وامدادی را ارائه می‌کند.

این جمعیت پس‌ازآنقلاب اسلامی منشأ خدمات امدادی بسیاری بوده که نمونه آن را می‌توان در زلزله مرداد ۹۱ منطقه ارسباران در آذربایجان شرقی دید و با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و شرایط آب و هوایی این استان، جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی همواره یکی از یگان‌های امدادی موردتوجه در حوادث و سوانح منطقه بوده است.

شهرستان ورزقان نیز ازجمله مناطق آسیب‌دیده در زلزله ارسباران بود که چه در زمان بروز این حادثه و چه پس‌ازآن، حضور نیروهای مردمی وامدادی چون هلال‌احمر نقشی مهم در رسیدگی به وضعیان مصدومان و آسیب دیدگان داشت و بر همین اساس نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی دیدار و در خصوص مسائل و موضوعات مختلف شهرستان ورزقان در ارتباط با هلال‌احمر بحث و گفتگو کردند.

لزوم احصا نقاط ضعف امدادرسانی در زلزله ارسباران برای انجام اقدامات امدادی موفق‌تر در حوادث مشابه

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ظهر شنبه در این دیدار با تجلیل از خدمات ارزنده جمعیت هلال‌احمر در زلزله ورزقان گفت:باوجوداینکه موقعیت مکانی و زمانی  زلزله ورزقان  مایه دل‌نگرانی بود ولی در سایه تدابیر مسئولین و اهتمام نیروهای امدادی و هلال‌احمر باوجود مشکلات متعدد، این حادثه به‌خوبی مدیریت  شد.

الهویردی دهقانی در ادامه بابیان اینکه امر امدادرسانی در زلزله ارسباران با یک مرحله جهش و حذف مرحله اسکان موقت،  از اسکان اضطراری به اسکان دائمی سوق داده شد، اظهار داشت: امروز به جرأت می‌توان گفت حتی یک نفر زلزله‌زده نداریم که مسکن نداشته باشد.

وی ادامه داد: زلزله ورزقان  تنها زلزله‌ای بود که در سریع‌ترین  زمان ممکن  امدادرسانی‌ها صورت گرفت اما طبیعی است که اقدامات امدادی و خدمت‌رسانی در چنین حوادثی نواقصی هم داشت که می‌توان با احصا و رفع آن‌ها در حوادث بعدی موفق‌تر عمل کرد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی  در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بافت آسیب‌پذیر حاشیه شهر تبریز گفت: با توجه به  تداخل گسل‌های  زلزله‌خیز در تبریز  ضروری است که مسئولین امر نسبت به حاشیه تبریز تصمیم عملی بگیرند.

هلال‌احمر در زلزله ارسباران فراتر از وظایف اصلی خود وارد عمل شد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به عملکرد این جمعیت هلال‌احمر در زلزله مرداد ۹۱ ارسباران تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر در زلزله ارسباران فراتر از وظایف اصلی خود وارد عمل شد و عملیات جستجو و نجات را در کمترین زمان ممکن انجام داد و رکورد جدیدی در امر جستجو و نجات به ثبت رساند.

عزیز نوری در ادامه خاطرنشان شد: وجود اقلام ضروری ازجمله چادر در انبارهای استان و امدادگران مجرب  در پایگاه‌ها  و انجام مانورهای متعدد و منطقه بندی آذربایجان شرقی و تعیین شهرهای معین، نقش  مهمی  در سرعت عمل  امدادگران هلال‌احمر داشت.

مدیرعامل هلال‌احمر استان در تشریح این موضوع افزود: در لحظات اولیه وقوع زلزله ارسباران تعداد قابل‌توجهی از نجات گران هلال‌احمر به‌صورت خودکار خود را از پایگاه‌های امدادی آذربایجان شرقی به مناطق زلزله‌زده رسانده و وارد عمل شده بودند.

وی  بر ضرورت توسعه آموزش‌های عمومی تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تلفات در حوادث و بحران‌ها آموزش مردم است و بایستی دستگاه‌های دخیل در امر امدادرسانی به آموزش مردم توجه کافی داشته باشند و جمعیت هلال‌احمر هم بر همین اساس آموزش‌های عمومی را در اولویت کارهای خود قرار داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی در پایان به احداث پایگاه‌های امداد جاده‌ای در مناطق مختلف و حادثه‌خیز استان اشاره و تصریح کرد: کاهش ۳۵ درصدی فوتی سر صحنه و ۱۴ درصدی فوتی حین انتقال از محل حادثه تا بیمارستان و مراکز درمانی  ناشی از حضور به‌موقع و مؤثر نیروهای امدادی دخیل در امر امدادرسانی  در تصادفات است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دهقانی: نظام اجرایی کشور از «ریاستی» به «شورایی» تغییر کند

الله‌وردی دهقانی نیز گفت: مقام معظم رهبری ۴-۵ سال قبل در کردستان تغییر دو سومی نمایندگان در هر دوره مجلس، بی ثباتی قانون‌گذاری‌ها و تأثیر بر نظام اجرایی و سیاست‌های جزیره‌ای دولت‌ها را ریشه در ضعف ساختار مدیریتی و اجرایی کشور عنوان کردند.

وی افزود: نظام اجرایی کشور از «ریاستی» باید به «پارلمانی» و «شورایی» تغییر کند. دولت‌های پس از انقلاب بنا بر سیاست‌های و رویکردهای خود همه امکانات کشور را در چند نقطه خاص متمرکز کردند. بطور مثال بسیاری از صنایع در استان کرمان و اصفهان استقرار یافت بی‌آنکه امکان‌سنجی درستی انجام شده باشد. بسیاری از صنایع بزرگ در استان‌های کم‌آب استقرار دارد. بخشی از صنایع کشور هم در استان‌های آبخیز استقرار یافته است اما آب این استان‌ها که باید صرف توسعه کشاورزی می‌شد به صنایع اختصاص یافت و حالا با مشکل تأمین آب شرب و کشاورزی روبرو هستند.

دهقانی ادامه داد: حالا برای تأمین کمبود آب این استان‌ها میلیاردها تومان هزینه انتقال آب از خلیج فارس به این مناطق می‌شود. وقتی به این رفتار سیاستمداران در دولت‌های مختلف با نگاه کارشناسی توجه می‌شود مشخص می‌شود که دولتمردان در همه ادوار انقلاب اسلامی در توزیع فرصت‌های سرمایه‌گذاری ناعادلانه رفتار کردند.

عضو هیأت رئیسه کمیسون صنایع و معادن مجلس، دلیل تغییر ۷۰ درصدی نمایندگان مجلس در ۴ دوره گذشته را انتظارات اجرایی مردم از قوه مقننه عنوان کرد و افزود: مردم از نمایندگان انتظارات اجرایی دارند در حالی که اصلاً کار نمایندگان تقنین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌هاست.

نماینده مردم ورزقان در مجلس خواستار از بین رفتن دوگانگی در تصمیم‌گیری مجلس و عملکرد دولت مردان شد و افزود: این مشکل زمانی قابل حل است که برای قوای مجریه و مقننه نظام مبتنی بر نظام «مشارکتی» یا «پارلمانی» تعریف کنیم. تحقق این ایده نیز مستلزم همراهی و مشارکت صاحب‌نظران در همه عرصه ها،‌ رسانه‌ها و مدیران ارشد نظام است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دهقانی: اثر لغو خودتحریم‌های داخلی کمتر از تحریم‌های اقتصادی غرب نیست

الله‌وردی دهقانی با بیان اینکه فقدان استراتژی و راهبردهای اقتصادی موجب معلق ماندن اقتصاد کشور شده است، گفت: اقتصاد ایران اگر با استراتژی و برنامه بود طی سالی‌هایی که استراتژی و برنامه شدت گرفت با مشکلات عدیده روبرو نمی‌شد.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اثر لغو خودتحریم‌های داخلی را کمتر از تحریم‌های اقتصادی غرب ندانست و افزود: تا مادامی که اقتصاد فاقد استراتژی باشد حتی با لغو تحریم‌های اقتصادی غرب هم دردی از ایران دوا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اصول اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و عموم کارگزاران نظام نیز در حد شعار به آن عمل کرده‌اند، متذکر شد: رهبری در این سیاست‌ها، نیازها و اولویت‌های اقتصادی کشور را تبیین کردند. مجموعه کارگزاران نظام به ویژه مدیران بانکی و اقتصادی کشور باید به جای شعار و گفتار درمانی راهبردها و برنامه‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی را طراحی و اجرا کنند در این صورت می‌توان نسبت به هدف‌گذاری‌ها، راهبردهای اجرایی و روش‌های پیاده‌سازی اصول اقتصاد مقاومتی امیدوار شد در غیر این صورت لغو تحریم‌ها هم، مشکلی از اقتصاد ایران را رفع نمی‌کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس نهم خواستار افزایش سهم فعالان غیردولتی در اقتصاد شد و افزود:سرمایه‌گذاران خارجی باید در اولویت‌ها، نیازها و زیرساخت‌های مشخص شده توسط مسئولان ایران سرمایه‌گذاری کنند، این استراتژی نباید با آمد و رفت دولت‌ها، تغییر کند.

دهقانی با اشاره به ظرفیت صنایع نفت و گاز کشور، گفت: در صنایع نفت و گاز باید پس از ۱۰۰ سال به صادرکننده خدمات فنی- مهندسی و بزرگ ترین تولیدکننده مواد پتروشیمی تبدیل می‌شدیم اما نیاز کشور به بنزین را هم وارد می‌کنیم. در حوزه معادن نیز گرفتار مشکلات مشابهیم. اکثر معادن کشور خام‌فروشی می‌شوند و هزینه‌های سرباری سنگینی دارند در حالی که معادن سایر کشورها با نیمی از هزینه معادن ایران مواد اولیه استخراج می‌کنند و با فرآوری‌های انجام شده، ارزش افزوده بالا عاید نظام اقتصادی خود می‌کنند ولی متاسفانه معادن ایران زنجیره‌های ارزش را تکمیل نکرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع خواستار بازنگری جدی در نگرش، سیاست‌ها و راهبردهای اجرایی در بخش معدن کشور شد و افزود: با تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و بسته‌ای، اقتصاد و صنعت کشور به جایی نخواهیم رسید.