ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

این سایت جهت انعکاس اخبار و رویدادهای شهرستان و سایر نقاط استان وکشور راه اندازی شده است.

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس:

دولت سیاست‌های ضد رکود اقتصادی را در دستور کار قرار دهد

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفت: کاهش قدرت خرید مردم از عوامل رکود اقتصادی در کشور است که نیاز است دولت سیاست های ضد رکود اقتصادی پیگیری نماید.

الهوردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان، درباره شرایط اقتصادی شهرستان ورزقان گفت: کارخانجات موجود در شهرستان متعلق به شرکت ملی مس ایران است که نیاز است این شرکت باتوجه به ظرفیت های  معدنی منطقه سرمایه گذاری‌های بیشتری را در شهرستان انجام دهد.

وی افزود: شهرستان ورزقان از ظرفیت های گردشگری و معدنی بسیاری برخوردار است که در صورت تصویب از سوی دولت و الحاق این شهرستان به منطقه آزاد تجاری صنعتی شاهد تحول اقتصادی منطقه و استان خواهیم بود.

دهقانی تصریح کرد: در شهرستان ورزقان کارخانه و گارگاه های تراز اول وجود ندارد و کارگاه های موجود کارگاه هایی متوسط هستند که نیازمند تامین سرمایه در گردش از طریق دریافت وام از دولت است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رکود اقتصادی در کشور اظهار داشت: نبود قدرت خرید مردم یکی از عوامل این رکود است که نیاز است دولت سیاست های ضد رکود را در دستور کار خود قرار دهد.

تغییر مکان چهار روستا در ورزقان

| شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴ ب.ظ

تغییر مکان چهار روستا در ورزقان

روستاهای جوشین، آسترگان، قیه قشلاق و گوراکش از توابع بخش خاروانای ورزقان به علت نامناسب بودن محل جغرافیایی به مکان جدید انتقال می یابند.

به گزارش آوای ورزقان، این روستاها با ۵۰۰ خانوار و یک هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت، قرار است به‌زودی در ۲۰ هکتار زمین با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از طرف بنیاد مسکن شهرستان ورزقان در محل جدید احداث و تحویل اهالی شود.

۵۰هزارنفر جمعیت این شهرستان در ۱۶۳ روستا و  دو بخش مرکزی و خاروانا ساکن هستند.

با توجه به اماکن احداثی بعد از زلزله، بیش از ۹۱درصد اماکن روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده اند.

شغل رایج اکثر مردم شهرستان دامداری و کشاورزی است.

وزارت تعاون برای ایجاد اشتغال و خروج از رکود باید راه میانبر را انتخاب کند

انعکاس ورزقانعضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ورزقان درباره مشکلات زیر مجموعه های شستا گفت: زیر مجموعه های شستا بجای آنکه پروژه های جدیدی را آغاز کنند، باید تمام منابع را صرف راه اندازی پروژه های نیمه تمامی کنند که قابلیت بازدهی زودتری در راستای ایجاد اشتغال دارند.

الله وردی دهقانی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: وزارت تعاون برای ایجاد اشتغال و خروج از رکود باید راه میانبر را انتخاب کند.

وی ادامه داد: در بین نمایندگان صحبت هایی در زمینه تخلفات شستا رد و بدل می شود و خواستار پیگیری وزارت تعاون هستند. عقیده بنده بر این است که آقای ربیعی وزیر تعاون، وزیر هوشیاری است و قطعا تخلفات زیرمجموعه های شستا را پیگیری خواهد کرد.

دهقانی در پایان گفت: اگر وزارت تعاون اقدامی در راستای حل مشکلات زیرمجموعه های شستا انجام ندهد، نمایندگان وارد عمل شده و در قالب سوال از وزیر، مساله زیر مجموعه های شستا را پیگیری خواهند کرد.

ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برتمامی شیعیان و آزادگان جهان تسلیت باد.

دهقانی در تذکر شفاهی:

شرکت ملی صنایع مس، بسیاری از معادن را به صورت غیرقانونی و رانتی در اختیار دارد

سرویس: صحن

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای رونق تولید و صنعت ندارد،  تولیدات و صنایع معدنی را دچار مشکل اساسی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، الله وردی دهقانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی ضمن تسلیت شهادت سردار همدانی و حجاج فاجعه منا به رهبری و ملت ایران گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب برجام تشکر می نمایم؛ مسئولان باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از برخوردهای فرصت طلبانه با برجام پرهیز کنند و تمام تلاش خود را برای اجرای دقیق و هوشیارانه برجام بگذارند تا جلوی لغزش ها و آسیب ها گرفته شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در تذکری به دولت و سازمان مدیریت برنامه ریزی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید اعتبارات کشور را به مناطق محروم و شهرستان‌های کمتر توسعه یافته تخصیص دهد؛ اما به شهرستان های برخوردار توجه بیشتر و ویژه دارد مخصوصا اعتبارات ماده ۱۸۰ که برای مناطق کم برخوردار است به شهرستانهای برخوردار اختصاص داده شده است.

وی در تذکری به وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: هیچ برنامه ای در این وزارتخانه برای رونق تولید و صنعت وجود ندارد و تولیدات و صنایع معدنی دچار مشکل اساسی است؛ به ویژه شرکت ملی صنایع مس که یکی از شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه است در اثر انحصار و رانت و سوء مدیریت، بسیاری از معادن را به صورت غیر قانونی و رانتی در اختیار گرفته است و حتی برای معادنی که حدود یک دهه بهره برداری می کنند پروانه ای صادر نشده است.

دهقانی در ادامه افزود: این وزارتخانه تمام طرح های توسعه این صنعت را در سراسر کشور به ویژه در شهرستان ورزقان متوقف کرده است این در حالی است که هزاران میلیارد تومان برای این طرح ها هزینه شده است که باعث از بین رفتن و حیف و میل شدن آنها شده است و کسی جوابگوی آن نیست؛ آنها اکنون شرکت را تا مرز ورشکستگی پیش بردند و از تشکیل و فعالیت شرکت های هولدی و سرمایه گذاران دیگر ممانعت به عمل می آورند و خام فروشی در این شرکت ها ادامه دارد که هزینه های تولید آنها دو برابر متوسط جهانی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری تصریح کرد: تذکر دیگر من در رابطه با کمک های اجتماعی و ورزشی است که به جای اینکه به مردم شهرستان های آسیب دیده پرداخت شود در جاهای دیگر و به صورت رانتی پرداخت می شود.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

تصویب و ایجاد رشته های کارشناسی ارشد برای دانشگاه آزاد ورزقان توسط مهندس دهقانی

تصویب و ایجاد رشته کارشناسی ارشد در زمینه های عمران سازه ، حقوق بین الملل ، استخراج معدن ، حسابداری و حقوق عمومی توسط مهندس دهقانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان
و همچنین اخذ کمک های مالی برای دانشگاه آزاد واحد ورزقان از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

جنگل های ارسباران در آستانه ثبت جهانی شدن

| پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴ ق.ظ

جنگل های ارسباران در آستانه ثبت جهانی شدن

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی گفت: پرونده ثبت جهانی شدن ارسباران درحال تکمیل است و در سال 2016 شاهد ثبت جهانی جنگل های ارسباران خواهیم بود.

به گزارش آوای ورزقان، حمزه زاده ضمن اشاره به شعارهفته گردشگری با عنوان “هر گردشگر یک فرصت”اشتغال زایی را از آثار مثبت صنعت گردشگری  دانست و تصریح کرد: بارزترین کارکردصنعت گردشگری درحوزه فرهنگی را نیز ایجادصلح،دوستی وتحکیم پیوندهابین ملتهاواقوام مختلف است.

احمد حمزه زاده آذربایجان شرقی را استانی با قابلیت های فراوان گردشگری  توصیف کرد و افزود: بالغ بر ۵۰۰۰ اثردراستان باقابلیت گردشگری وتاریخی شناسایی شده که ازاین تعداد قریب به ۱۸۰۰ اثردرفهرست آثارملی ودواثردرفهرست میراث جهانی ثبت شده است که با این وجود، تعداد گردشگر در قیاس با ظرفیت های موجود بسیار پایین است.

وی درادامه توجه به مسائل فرهنگی، همچون مهمان نوازی و رفتار درست با گردشگران را در کنار فراهم شدن زیر ساخت های فنی ازاصول مهم در جذب گردشگران خواند و از فراهم بودن زمینه دراستان برای تداوم تحصیلات عالی در رشته های مرتبط  گردشگری در تمامی مقاطع تحصیلی خبر داد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان نیزدراین مراسم حرکت نمادین آغاز هفته گردشگری را از مدارس نشانگر اهمیت نقش آموزش و پرورش و دانش آموزان در صنعت گردشگری دانست.

علمی گفت:دانش آموزان سفیران فرهنگ غنی و تربیت اسلامی هستند که می توانند در بلند مدت  برحوزه  گردشگری تاثیر سازنده ای داشته باشند.

وی تفریحات سالم را پایه گذار تمامی بخش های زندگی دانسته و بر لزوم توجه به شادابی وتفریحات سالم برای دانش آموزان تاکید کرد.

علمی از گردشگری به عنوان اساس و بنای انتقال فرهنگ وبه عنوان یک اصل مهم در تفریحات سالم یادکرد.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان ضمن قدردانی از برگزاری آیین آغازهفته گردشگری در محیط آموزشی ابراز امیدواری کرد تا این برنامه مقدمه ای بر توسعه ارتباط دو سویه  نظام آموزش و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

شایان ذکراست در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری در دبیرستاندخترانه امامت تبریز برگزارشدعلاوه بر برنامه های مختلف فرهنگی با طرح سوالاتی در حوزه گردشگری جوایزی از طرف اداره کل به دانش آموزان اهدا شد.

معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان بعد از گذشت ۶ ماه

بهنام عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان معرفی شد.

به گزارش آوای ورزقان، مراسم تودیع و معارفه سرپرست قدیم و رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان صبح امروز دوشنبه  ۶ مهر در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان برگزار شد.

در این مراسم از زحمات بهروز دانشیان رئیس دبیرخانه هیئت‌امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان که سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان را نزدیک به هفت ماه در اختیار داشت تقدیر و  بهنام عزیزی به‌عنوان رئیس جدید این واحد دانشگاهی معرفی گردید.

سوابق بهنام عزیزی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان به این شرح است:

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از سال ۸۵ – مدیر گروه رشته ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از سال۸۷ – تدریس در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر های تبریز، ورزقان، کلیبر و اهر

پیام شهدا حمایت همه جانبه از ولایت فقیه است

| پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶ ق.ظ

در مراسم بزرگداشت سردار شهید الیاس محمودی مطرح شد؛

پیام شهدا حمایت همه جانبه از ولایت فقیه است/شعارهای مرگ بر صدام، شوروی و منافق معجزه نیست؟

دکتر جمال پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان در آیین بزرگداشت سردار شهید الیاس محمودی تنها راه حفظ اقتدار حکومت اسلامی و زندگی عزتمندانه را تجمع حول محور ولایت‌فقیه عنوان کرد.

به گزارش آوای ورزقان، آیین بزرگداشت سردار شهید الیاس محمودی با عنوان آبروی محله در زادگاهش روستای گویجه سلطان از توابع بحش مرکزی ورزقان با حضور پرشور مردم، مسئولین و هم‌رزمانش برگزار شد.

هدف از برگزاری یادواره شهدا زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا است

فرمانده سپاه ناحیه ورزقان در این آیین ضمن خیرمقدم گویی، هدف از برگزاری یادواره شهدا را زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا عنوان کرد و اظهار داشت: آرامش کنونی حاکم بر جامعه حاصل خون شهدا و جان‌فشانی‌های رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس و بعدازآن است.

سرگرد پاسدار موسی صفی با تأکید بر انتقال روحیه جهاد و شهادت به آیندگان به‌ویژه نسل جوان افزود: برای درک شهدا باید فاصله طولانی تا شهادت را طی کرد و با پیروی از ولایت فقیه همواره آماده شهادت بود.

ادامه شعار مرگ برآمریکا و اسرائیل تا نابودیشان

دکتر جمال پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان در این مراسم با اشاره به اوضاع کشور قبل از انقلاب و سلطه استعمارگران به کشور افزود: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کشورهای امریکا و شوروی سابق که دوران  جنگ سرد را سپری می‌کردند باهم متعهد شده و  برای جلوگیری از پایداری و گسترش اسلام و انقلاب چندین کودتا را طراحی کردند که شکست خورد و سپس در راستای براندازی نظام جمهور اسلامی ایران با حمایت از صدام در زمانی که انقلاب به کودکی نوپا شباهت داشت جنگ هشت‌ساله را به جمهوری اسلامی تحمیل کردند.

وی افزود: بیش از ۱۷ کشور در روی زمین رژیم بعث عراق را حمایت می‌کردند و در طول سال‌های جنگ رژیم بعث همواره به لحاظ تجهیزات مجهزتر و به لحاظ شمار نفرات بر رزمندگان ایران اسلامی برتری داشت اما غافل بودند از اینکه رمز پیروزی داشتن نفرات بیشتر و تجهیزات پیشرفته‌تر نیست بلکه قدرت ایمان است که رزمندگان ایران اسلامی با تکیه بر این سلاح توانستند در نهایت به پیروزی دست یابند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه شهدا تنها آبروی محله و شهر خود نیستند بلکه آبروی نظام و جهان اسلام هستند که اگر اندیشه‌ها و آثارشان به آیندگان منتقل شود بی‌شک آینده نظام بیمه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظاهراً دیگر جبهه‌ و جنگ تمام شده است بیان داشت: جبهه و دفاع در سنگری دیگر همچنان ادامه دارد.

دکتر جمال پور افزود: همان‌طور که رزمندگان در دوران دفاع مقدس با تجمع حول محور حضرت امام خمینی (ره) توانستند بر ارتش تادندان‌مسلح رژیم بعث پیروز شوند اکنون برای زندگی عزتمندانه و با اقتدار باید حول محور ولایت‌فقیه تجمع نمود و که اگر غیر این باشد یقیناً هم خودمان و هم نظام شکست خواهد خورد و بدون شک پیام شهدا نیز حمایت همه جانبه از ولایت مطلقه فقیه است.

وی با تأکید بر ادامه شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا تا نابودی آن‌ها اظهار داشت: در سال‌های قبل مردم کشور شعارهای مرگ بر شوروی، مرگ بر منافق و مرگ بر صدام سر می‌دادند اکنون صدام، شوروی و منافقان کجایند معجزه بالاتر از این.

حمایت از رهبری و حفظ روحیه انقلابی را خواسته تمام شهدا

فرماندار ورزقان نیز در این مراسم با اشاره اینکه شهدا از اقشار مختلف جامعه هستند افزود: همه اقشار جامعه حتی زنان نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حضور و از رزمندگان حمایت همه‌جانبه انجام دادند.

وی افزود: مردم ایران اسلامی در سال‌های دفاع مقدس ثابت کردند که پشتیبان ولایت‌فقیه هستند.

علی وفادار حمایت از رهبری و حفظ روحیه انقلابی را خواسته و توصیه تمامی شهدا دانست و عنوان کرد: بد خواهان نظام همواره حضور دارند بنابراین برای صیانت از نظام باید از بصیرت کافی برخوردار بود.

در پایان این مراسم از خانواده معظم شهید تجلیل و از مزارمطهرش غباروبی به عمل آمد.

بازدید مهندس دهقانی به همراه معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر راه از مسیر خواجه ورزقان

بازدید مهندس دهقانی به همراه معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر راه از مسیر خواجه ورزقان

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی مهندس دهقانی: طی بازدیدی که مهندس دهقانی نماینده پر تلاش شهرستان ورزقان و خاروانا به همراه جناب آقای دکتر امینی معاون محترم امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی و جناب قای دکتر اخلاقی مدیر کل محترم اداره راه و شهرسازی از مسیر خواجه ورزقان به عمل آوردند مقرر گردید که موانع موجود در مسیر مرتفع و این بزرگراه هرچه سریعتر احداث و اتمام گردد. و همینطور مقرر گردید عملیات اجرایی فاز دوم بزرگراه تبریز- ورزقان –خاروانا –نوردوز از سه راهی آقابابافرامزی هر چه سریعتر شروع شود.

مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان

دکتر بهنام عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان معرفی شد.

به گزارش ورزقان نیوز به نقل از آوای ورزقان، مراسم تودیع و معارفه سرپرست قدیم و رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان صبح امروز دوشنبه  ۶ مهر در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان برگزار شد.

در این مراسم از زحمات دکتر بهروز دانشیان رئیس دبیرخانه هیئت‌امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان که سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان را نزدیک به هفت ماه در اختیار داشت تقدیر و  بهنام عزیزی به‌عنوان رئیس جدید این واحد دانشگاهی معرفی گردید.

سوابق بهنام عزیزی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان به این شرح است:

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از سال ۸۵ – مدیر گروه رشته ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از سال۸۷ – تدریس در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر های تبریز، ورزقان، کلیبر و اهر

DSCF0901 DSCF0902

مدیریت وبلاگ ورزقان نیوز انتصاب بجا و شایسته جناب آقای دکتر عزیزی را بعنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان تبریک عرض نموده و برای ایشان در مدیریت هر چه بهتر این مجموعه آرزوی توفیق دارد.
ادامه مطلب

 احداث بزرگراه خواجه ورزقان حاصل اعتماد مردم غیور

شهرستان ورزقان به مهندس دهقانی

راه ها از دیر باز نقش مهمی در پیشرفت بشر در اکثر زمینه ها داشته اند لذا وجود راه ارتباطی مناسب و ایمن عامل اصلی پیشرفت ملتها در تمامی زمینه ها از جمله فرهنگی،سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی و ... میباشد.

احداث بزرگراه خواجه ورزقان یکی از مهمترین عوامل توسعه یافتگی منطقه ، وجود شبکه حمل و نقل جاده ای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با مرکز استان است که  تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه و پیشرفت شهرستان را از جهات مختلف فراهم می آورد.

شهرستان ورزقان تا بحال از جاده ارتباطی مناسبی بر خوردار نبوده و سالانه چندین مورد تصادف جاده ای در این مسیر به وقوع می پیوندد و این در حالی است که اکثر شهرستانهای استان از راه ارتباطی مناسبی برخوردار می باشند. این شهرستان که شامل دو بخش مرکزی ورزقان و خاروانا می باشد یکی از شهرستانهای گردشگرپذیر با مناظر طبیعی زیبا و مکانهای تاریخی و دیدنی بسیار زیاد می باشد که در صنعت توریسم میتواند رونق بیشتری پیدا کند.اما بدلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این زمینه چندان رغبت نشان نمی دهند.

ولی تا بحال هیچ کدام از نمایندگان قبلی و مسئولین به فکر ایجاد یک راه ارتباطی مناسب و ایمن برای شهرستان نبوده اند یا اینکه نتوانسته اند یا تطمیع اطرافیانشان چنین اجازه ای را به ایشان نداده بود که برای چنین کار بزرگی اقدام کنند. که مبادا با از دست دادن این قبیل افراد دوره بعد را از دست ندهند که دادند.

اما مهندس دهقانی با پیروزی درانتخابات مجلس نهم توانست در سال 1391 طی قرار دادی بخش خصوصی (شرکت ملی مس ایران) را برای احداث بزرگراه خواجه - ورزقان وارد عمل کند که در دولت قبلی با سنگ اندازی برخی مسئولین این کار عملی نشد ولی با روی کار آمدن دولت فعلی مهندس دهقانی با تلاشهای شبانه روزیش توانست از  اوایل سال 1393 روند اجرای بزرگراه خواجه - ورزقان را با سه شرکت رتبه یک کشوری راهسازی عملیاتی کند که در حال حاضر هر سه شرکت مشغول عملیات راهسازی در این مسیر هستند. لازم به ذکر است که با جدایی شرکت مس آذربایجان از شرکت ملی مس تمامی هزینه ها را شرکت مس آذربایجان پرداخت میکند و همینطور شرکت مس آذربایجان متعهد شده که برای اتمام این پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد.

مهندس دهقانی نماینده محترم شهرستان معتقد است که راه ارتباطی مناسب و ایمن یکی از مهمترین زیرساختهای هر منطقه برای پیشرفت و توسعه آن منطقه می باشد که با اتمام بزرگراه خواجه - ورزقان می توان با جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری آنها در شهرک صنعتی ورزقان وشهرک صنعتی مس (که توسط مهندس دهقانی به تصویب رسیده) و سایر نقاط شهرستان با وجود معدن عظیم مس سونگون  شهرستان ورزقان را به قطب صنعت و اشتغال استان تبدیل کند.

 

 احداث بزرگراه خواجه ورزقان حاصل اعتماد مردم غیور

 

راه ها از دیر باز نقش مهمی در پیشرفت بشر در اکثر زمینه ها داشته اند لذا وجود راه ارتباطی مناسب و ایمن عامل اصلی پیشرفت ملتها در تمامی زمینه ها از جمله فرهنگی،سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی و ... میباشد.

احداث بزرگراه خواجه ورزقان یکی از مهمترین عوامل توسعه یافتگی منطقه ، وجود شبکه حمل و نقل جاده ای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با مرکز استان است که  تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه و پیشرفت شهرستان را از جهات مختلف فراهم می آورد.

شهرستان ورزقان تا بحال از جاده ارتباطی مناسبی بر خوردار نبوده و سالانه چندین مورد تصادف جاده ای در این مسیر به وقوع می پیوندد و این در حالی است که اکثر شهرستانهای استان از راه ارتباطی مناسبی برخوردار می باشند. این شهرستان که شامل دو بخش مرکزی ورزقان و خاروانا می باشد یکی از شهرستانهای گردشگرپذیر با مناظر طبیعی زیبا و مکانهای تاریخی و دیدنی بسیار زیاد می باشد که در صنعت توریسم میتواند رونق بیشتری پیدا کند.اما بدلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این زمینه چندان رغبت نشان نمی دهند.

ولی تا بحال هیچ کدام از نمایندگان قبلی و مسئولین به فکر ایجاد یک راه ارتباطی مناسب و ایمن برای شهرستان نبوده اند یا اینکه نتوانسته اند یا تطمیع اطرافیانشان چنین اجازه ای را به ایشان نداده بود که برای چنین کار بزرگی اقدام کنند. که مبادا با از دست دادن این قبیل افراد دوره بعد را از دست ندهند که دادند.

اما مهندس دهقانی با پیروزی درانتخابات مجلس نهم توانست در سال 1391 طی قرار دادی بخش خصوصی (شرکت ملی مس ایران) را برای احداث بزرگراه خواجه - ورزقان وارد عمل کند که در دولت قبلی با سنگ اندازی برخی مسئولین این کار عملی نشد ولی با روی کار آمدن دولت فعلی مهندس دهقانی با تلاشهای شبانه روزیش توانست از  اوایل سال 1393 روند اجرای بزرگراه خواجه - ورزقان را با سه شرکت رتبه یک کشوری راهسازی عملیاتی کند که در حال حاضر هر سه شرکت مشغول عملیات راهسازی در این مسیر هستند. لازم به ذکر است که با جدایی شرکت مس آذربایجان از شرکت ملی مس تمامی هزینه ها را شرکت مس آذربایجان پرداخت میکند و همینطور شرکت مس آذربایجان متعهد شده که برای اتمام این پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد.

مهندس دهقانی نماینده محترم شهرستان معتقد است که راه ارتباطی مناسب و ایمن یکی از مهمترین زیرساختهای هر منطقه برای پیشرفت و توسعه آن منطقه می باشد که با اتمام بزرگراه خواجه - ورزقان می توان با جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری آنها در شهرک صنعتی ورزقان وشهرک صنعتی مس (که توسط مهندس دهقانی به تصویب رسیده) و سایر نقاط شهرستان با وجود معدن عظیم مس سونگون  شهرستان ورزقان را به قطب صنعت و اشتغال استان تبدیل کند.

 

منبع: ورزقان نیوز وطنیم

اخذ اعتبارات لازم توسط مهندس دهقانی برای تکمیل سد حاجلار و مسیر ارتباط خاروانا - ورزقان

بازدید مهندس دهقانی به همراه مسئولین استانی و شهرستانی از پروژه های عمرانی شهرستان ورزقان و اخذ اعتبارات لازم برای تکمیل آنها

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی مهندس دهقانی:

طی بازدیدی که مهندس دهقانی نماینده مردم شریف شهرستان ورزقان و بخش خاروانا به همراه مهندس وفادار فرماندار محترم شهرستان ورزقان، مهندس پور مهدی معاون محترم عمرانی استاندار،دکتر اخلاقی مدیرکل محترم اداره راه و شهر سازی استان،مهندس هاشمی مدیر عامل محترم آب منطقه ای استان و سایر مسئولین از روند اجرایی پروژه های سد حاجیلار و بهسازی و روکش آسفالت مسیر ارتباطی ورزقان – خاروانا به عمل آوردند با تاکیدات مهندس دهقانی برای سرعت بخشیدن هرچه بیشتر در راستای اتمام این پروژه ها مقرر گردید اقدامات لازم و عاجل انجام پذیرد. که برای تحقق این امر برای بهسازی و روکش آسفالتی مسیر فعلی جاده ورزقان – خاروانا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و همچنین برای اتمام سد حاجیلار ۳۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

 


ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود

| پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲ ق.ظ
در نهمین جشنواره فرهنگی و ورزشی ستارخان ورزقان مطرح شد؛

ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان

ورزقان - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، الله وردی دهقانی عصر امروز جمعه در نهمین جشنواره جام ستارخان شهرستان ورزقان گفت: تاکنون معدن مس سونگون و شرکت مس ملی ایران برای 35 کیلومتر از بزرگراه ورزقان - خواجه مشارکت و تأمین هزینه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهار پیمانکار به‌طور مستمر در بزرگراه ورزقان - خواجه فعال هستند، افزود: به‌تازگی معدن مس سونگون به یک شرکت مستقل تبدیل‌شده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ادامه داد: نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانجات صنایع جنبی مس اعتبار تخصیص‌یافته و این کارخانه‌ها تا پایان سال 96 مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

دهقانی بابیان اینکه شهرک صنعتی مس در شهرستان ورزقان احداث خواهد شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این شهرک و کارخانجات تا چند سال آینده هیچ‌یک از جوانان منطقه ارسباران بیکار نمانند.

وی همچنین از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد و افزود: فرصت‌ها و اقدامات لازم در این خصوص انجام‌شده و در آخرین مراحل قرارگرفته که در صورت آغاز فعالیت منطقه آزاد صنعتی ورزقان به‌عنوان قطب اشتغال آذربایجان شرقی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه در هیچ کجای ایران مناطق زلزله‌زده به این سرعت بازسازی نشده است، خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت تهدید زلزله برای پیشرفت و توسعه شهرستان ورزقان مفید و مؤثر بوده است.

 

معدن مس سونگون برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است

فرماندار شهرستان ورزقان نیز در ادامه این جشنواره گفت: معدن مس سونگون باقابلیت‌های بالای خود برای بیش از 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

علی وفادار با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات مردم از گرانی سرسام‌آور دارو و بهداشت است، گفت: بیش از 7 میلیارد تومان برای بخش‌های درمانی در شهرستان‌های آذربایجان شرقی هزینه شده است.

وی بابیان اینکه وابستگی بودجه به پول نفت به کمتر از 30 درصد رسیده، افزود: یکی از اولویت‌های مهم دولت در بخش اقتصاد ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار است.

وی ادامه داد: دولت تاکنون به وعده‌های خود به‌خوبی عمل کرده و تصمیمات جدیدی برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور خواهد داشت.

وفادار ضمن اشاره به اینکه برای بیش از 35 روستای ورزقان طی سال جاری گازرسانی شده است، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی خدمات‌رسانی مطلوب برای مردم و توسعه روستاها است.

وی همچنین از احداث جاده 15 روستای ورزقان طی سال جاری خبر داد و گفت: بیش از 70 روستای این شهرستان شاهد اجرای پروژه‌های متعدد و عمرانی است.

فرماندار شهرستان ورزقان در پایان با تأکید بر اینکه معدن مس سونگون نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، خاطرنشان کرد: معدن مس سونگون باقابلیت‌های بالای خود برای بیش از 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.


به بهانه جشنواره ستارخان؛

هنرهای دیار ستارخان روبه فراموشی/ ورزقان نیازمند ایجاد امکانات

جشنواره ستارخان در شهرستان ورزقان مجموعه برنامه‌های فرهنگی و ورزشی است که برای احیای فرهنگ و هنرهای اصیل منطقه ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش آوای ورزقان به نقل از مهر، ارسباران دیار ستارخان، باقر خان و شجاعت‌هاست و ورزقان شهرستانی از دل این منطقه که برگزاری نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی ستارخان در آن بهانه‌ای بود تا خیل عظیمی از دوستداران این سردار ملی گرد هم‌آیند و با شرکت در این جشنواره هم یاد و خاطره این قهرمان ملی را گرامی دارند و هم گامی جهت احیای هنرهایی بردارند که اگر امروز زنده نگه‌داشته نشود، فردا نور چراغشان به‌سختی سوسو خواهد زد.

نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی ستارخان باوجود سردی هوا بیش از 10 هزار تماشاگر را از جای‌جای آذربایجان شرقی به شهرستان ورزقان کشاند تا برای مدتی هم که شده، شاهد اجرای هنرها و فرهنگ‌های اصیل موسیقی عاشیقی و ورزش‌های بومی و محلی به‌دوراز تمامی دغدغه‌های روزمره باشند.

موسیقی اصیل ارسبارانی عاشیقی جزو هنرهای دیرینه مردم منطقه آذربایجان و از مهم‌ترین هنرهای مردمان دیار ستارخان است که ادبیات آن نسل به نسل و سینه‌به‌سینه منتقل گشته و در هر اجرا مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کند ولی اکنون شرایطی ناخواسته، ارزش و اصالت این هنر دیرینه را تحت تأثیر قرار داده و ارسباران امروز  با گذشته بسیار متفاوت است چنانچه اگر هنر و سنت‌های این منطقه حفظ نشود، فرهنگ‌های غنی آمیخته از عشق و علاقه روبه فراموشی خواهد رفت.

اسب‌سواری یکی از ورزش‌های تاریخی در دیار ستارخان است

فرماندار شهرستان ورزقان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی جام ستارخان همزمان با آغاز کوچ پاییزه عشایر برگزار شد، گفت: در این جشنواره مسابقات اسب‌دوانی، طناب‌کشی، دوومیدانی و سایر برنامه‌های فرهنگی با همکاری تمامی ادارات برگزاری شد.

علی وفادار افزود: روستای کرویق به مدت 9 سال پیاپی میزبان برگزاری این جشنواره بوده و تعداد تماشاگران و علاقه‌مندان هرسال بیشتر از قبل می‌شود که امسال نزدیک به 11 هزار نفر علاقه‌مند در جشنواره جام ستارخان حضور یافتند.

وی بابیان اینکه ترویج فرهنگ و ورزش‌های بومی و محلی از اهداف برگزاری این جشنواره است، ادامه داد: نگهداری اسب‌های اصیل و اسب‌سواری یکی از ورزش‌های تاریخی در منطقه ارسباران و دیار ستارخان بوده و خوشبختانه در سالیان اخیر توجه به این موضوعات بیشتر از زمان‌های قبل نمود پیداکرده است.

وفادار اضافه کرد: مسابقات کشتی محلی یکی دیگر از محورهای ورزشی در این جشنواره است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در ایجاد شورونشاط اجتماعی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

وی یادآور شد: اسب‌سواران حاضر در این جشنواره از سوارکاران صاحب‌نام از تمامی نقاط آذربایجان شرقی هستند.

فرماندار شهرستان ورزقان تصریح کرد: ستارخان یکی از سرداران فراملی است که باید برای گرامیداشت یاد و خاطره چنین شخصیت‌هایی برنامه‌های متنوع و درخورشان این قهرمان ملی برگزار شود.

بازی‌های بومی و محلی در احیای فرهنگ‌های اصیل منطقه مؤثر است

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر گفت: قشر عشایر تولیدکنندگان بی‌منت و بی‌ادعایی هستند که در نقاط مختلف محصولات دامی و کشاورزی موردنیاز کشور را تولید می‌کنند.

سید محمدحسن آل هاشم با اشاره به اینکه دو درصد جمعیت آذربایجان شرقی را عشایر تشکیل می‌دهد، افزود: عشایر با داشتن 20 درصد دام و طیور بیش از 20 درصد پروتئین آذربایجان شرقی را تولید کرده و نقش مهمی را در اقتصاد مقاومتی ایفاء می‌کنند.

وی اضافه کرد: در آستانه آغاز کوچ پاییزه و بهاره عشایر ستاد کوچ در شهرستان‌های آذربایجان شرقی جهت تسهیل در کوچ عشایر تشکیل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی بابیان اینکه اداره کل امور عشایر برای تأمین برق جمعیت عشایر در ییلاق‌ها پانل خورشیدی توزیع می‌کند، تصریح کرد: توزیع پانل‌های خورشیدی برای تأمین نور داخل آلاچیق و محوطه بیرونی در جهت حفظ و صیانت از دام‌های این قشر بسیار مثبت بوده است.

آل هاشم یادآور شد: عشایر همانند دو جامعه دیگر شهری و روستایی جزو جامعه‌های زیستی کشور محسوب می‌شوند که متأسفانه نقش فرهنگ و ورزش در این جامعه عشایری بسیار کمرنگ شده و متولیان فرهنگی و ورزشی باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: برگزاری رقابت‌های اسب‌دوانی و سوارکاری عشایر در جشنواره فرهنگی ورزشی جام ستارخان توجه این قشر به ورزش‌های سنتی را نشان می‌دهد و این برنامه هم نشاط و شادابی در جامعه عشایری و روستایی ایجاد کرده و هم موجب تقویت بنیه ورزش‌های سوارکاری و کشتی بومی می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برگزاری بازی‌های بومی و محلی در راستای آشنایی نسل جوان و احیای فرهنگ‌های اصیل منطقه ارسباران در جهت گرایش بیشتر مردم به ورزش‌های محلی مفید و مؤثر است.

باشگاه مس سونگون به‌عنوان گروگان در تبریز نگه‌داشته شده است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص این جشنواره به خبرنگار مهر می‌گوید: جشنواره فرهنگی و ورزشی ستارخان به مناسبت یاد و خاطره این سردار ملی همه‌ساله در ماه پایانی تابستان به میزبانی روستای تاریخی و گردشگری کرویق برگزار می‌شود.

الهویردی دهقانی افزود: هدف اصلی این جشنواره تجمع هواداران و دوستداران ستارخان در کنار یکدیگر بوده و در این میان مسابقات بومی و محلی نیز اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آشنایی مردم شهرهای آذربایجان شرقی با فرهنگ دیرینه ورزقان از دیگر هدف‌های این جشنواره است، ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب ورزشی برای ادامه جشنواره جام ستارخان با توجه به اینکه فضا و امکانات ورزشی در شهرستان ورزقان بسیار کم است، بایستی موردتوجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ضمن اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه ازنظر محصولات کشاورزی، دامی و صنایع‌دستی در کنار این جشنواره مهم و ضروری است، اضافه کرد: بسترسازی و زمینه‌سازی برای حضور مسافران در جهت استفاده از طبیعت بکر و آب‌وهوای خاص و مناطق گردشگری بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.

دهقانی بابیان اینکه جشنواره جام ستارخان از سال 86 به‌طور پیوسته هرساله در شهرستان ورزقان برگزار می‌شود، تصریح کرد: گرایش بیش‌ازحد نسل جوان به بازی‌های رایانه‌ای باعث فراموش‌شدن ورزش‌های بومی این منطقه می‌شود.

وی به فعالیت باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون نیز اشاره کرد و گفت: باشگاه مس سونگون به‌عنوان گروگان در تبریز نگه‌داشته شده و این موضوع بی‌احترامی به مردم ورزقان تلقی می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس بیان کرد: تلاش برای نگه‌داشتن باشگاه مس سونگون در تبریز تفکری غلط و دور از انتظار است و مسئولان شهرستان برای بازگرداندن این باشگاه فرهنگی ورزشی به دیار اصلی خود در ورزقان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

دهقانی خاطرنشان کرد: همچنین انتظار می‌رود شرکت مس سونگون برای ادامه برگزاری جام ستارخان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در جهت احداث پیست سوارکاری همکاری می‌کند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه ورزقان در احیای بازی‌های بومی و محلی پیش‌قدم است، یادآور شد: تمامی اقشار به‌ویژه عشایر و روستائیان در گسترش فرهنگ ورزش‌های محلی و اصیل منطقه بیشتر تلاش کنند.

پیست سوارکاری در شهرستان ورزقان احداث شود

رئیس هیئت سوارکاری آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از 35 رأس اسب با نژادهای مختلف در پنج کورس نهمین جشنواره جام ستارخان حضور یافته و سوارکاران آن‌ها به رقابتی جدی و هیجان‌انگیز با یکدیگر پرداختند.

احمد جوانبخت با اشاره به اینکه جایگاه ورزش سوارکاری با اسب در آذربایجان شرقی جایگاه مطلوبی است، افزود: تاکنون هیئت سوارکاری استان مسابقات متعددی در مواد استقامت، پرش‌بااسب، کورس و زیبایی برگزار کرده و انتظار داریم رقابت‌های ورزشی در سوارکاری بصورت اصولی انجام شوند.

وی ادامه داد: بیش از 35 کلاس آموزشی طی سال جاری برای سوارکاران در آذربایجان شرقی برگزار و باعث شده که تا سطح داوری و مربی‌گری در این رشته به‌خوبی ارتقاء یابد.

رئیس هیئت سوارکاری آذربایجان شرقی بابیان اینکه روستای کرویق بهترین مکان برای سوارکاری در منطقه است، اضافه کرد: بر همین اساس باید پیست سوارکاری در شهرستان ورزقان احداث شود چراکه در صورت احداث این پیست و رفع مشکلات آن، مهم‌ترین راه جذب علاقه‌مندان به این ورزش اصیل هموار می‌شود.

جوانبخت با تأکید بر اینکه جشنواره جام ستارخان در تقویم هیئت سوارکاری آذربایجان شرقی ثبت‌شده است، خاطرنشان کرد: اگر تمهیدات لازم ازجمله امکانات بهداشتی و پیست دائمی و استاندارد در نظر شود، حتی می‌توان مسابقات کشوری  سوارکاری را به میزبانی شهرستان ورزقان برگزار کرد.

گفتنی است شهرستان ورزقان باوجود برخورداری از نعمت‌های سرشار خداوندی از کمبود فضاهای ورزشی رنج می‌برد و اگر اماکن ورزشی و هنری مناسب در این منطقه ایجاد نشود، هنرهای موسیقی اصیل چون عاشیقی و بازی‌های بومی که شناسنامه این منطقه هستند، به دست فراموشی سپرده خواهند شد و دیگر هیچ امیدی برای احیای فرهنگ و اصالت دیار ستارخان‌ها و باقر خان‌ها نخواهد بود.