ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

ورزقان نیوز

خبری،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی،ورزشی و...

این سایت جهت انعکاس اخبار و رویدادهای شهرستان و سایر نقاط استان وکشور راه اندازی شده است.

۳۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

«کمیت و کیفیت تولیدات داخلی خودرو» در کمیسیون صنایع مجلس

گزارش رییس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو به کمیسیون صنایع مجلس، درباره «کمیت و کیفیت تولیدات داخلی خودرو» در جلسه بعد از ظهر امروز 25 مرداد ماه ، کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرائت شد.

 الله وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: رییس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو با حضور در جلسه امروز کمیسیون، گزارشی از طرح‌های در دست اجرا و مطالعه دانشکده مذکور و همچنین بررسی کمی و کیفی وضعیت خودرو ارائه داد. همچنین اعضای کمیسیون نیز نظرات خود را بیان کردند.

 نماینده مردم ورزقان با اشاره به دستور دوم کمیسیون متبوعش افزود: کلیات لایحه اجازه اصلاح اساسنامه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در جلسه امروز مطرح و پس از تبادل نظر اعضا و نماینده دولت کمیسیون، کلیات این لایحه را رد کردند.

برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی جام ستارخان در ورزقان

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۰۵ ق.ظ

از برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی جام ستارخان در ورزقان تا پیگیری احداث کمپ ورزشی در ورزقان

نهمین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی جام ستارخان 20 شهریورماه 94 در زادگاه پدری سردار ملی (شهرستان ورزقان) برگزار خواهد شد.

به گزارش آوای ورزقان، نهمین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی جام ستارخان به مناسبت گرامیداشت سالروز صدور فرمان مشروطیت در شهرستان ورزقان برگزار می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ورزقان در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان در خصوص این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره ۲۰ شهریورماه ۹۴  در رشته‌های سوارکاری، دومیدانی طناب‌کشی و کشتی محلی برگزار خواهد شد.

 

به گزارش آوای ورزقان یکی از مشکلات برگزاری این مسابقات تعیین محل برگزاری و آماده‌سازی آن است که همه‌ساله هزینه‌هایی برای برگزارکنندگان در بردارد.

به استناد صحبت‌های منصور حضرتیان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ورزقان در جلسه هماهنگی برای برگزاری این جشنواره؛ بنا به درخواست مسئولین قبلی مجتمع معدنی مس سونگون ورزقان مبنی  بر اینکه زمینی برای احداث کمپ ورزشی در شهرستان در اختیار شرکت مس قرار گیرد تا این شرکت اقدام به احداث کمپ ورزشی نماید،

اکنون اهالی بافرهنگ روستای کرویق زمینی به مساحت ۵۰ هکتار آماده واگذاری به شرکت مس کرده‌اند که شرکت مس آذربایجان به دلایلی شاید قابل‌قبول، نسبت به احداث این مجتمع ورزشی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

حال‌آنکه به نظر می‌رسد احداث این کمپ ورزشی نه‌تنها موجب ایجاد شورونشاط اجتماعی در جامعه می‌شود بلکه موجبات جذب گردشگر به شهرستان و ایجاد اشتغال را برای تعدادی از جوانان بیکار منطقه فراهم می‌نماید و می‌توان در این کمپ، جشنواره‌هایی چون جشنواره فرهنگی و ورزشی ستارخان را برگزار کرد.

در پایان لازم است از تمامی مسئولین و افرادی که در برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی جام ستارخان مشارکت دارند تشکر نماییم.

نماینده ورزقان در مجلس:

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی از برگزاری سمینار تخصصی زمین لرزه ارسباران، چالشی برای توسعه ویژه سومین سالگرد زلزله ارسباران در تبریز به شدت انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان، الهوردی دهقانی بعد از ظهر امروز در مراسم سومین سالگرد جان باختگان زلزله ارسباران در ورزقان از برگزاری سمینار تخصصی زمین لرزه ارسباران، چالشی برای توسعه ویژه سومین سالگرد زلزله در تبریز به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در سالگرد زلزله باید در کنار مردم این منطقه باشیم نه اینکه آنها را رها کنیم.

وی گفت: در زلزله ۲۱ مرداد ۹۱ بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند و اماکن، مساجد و زیرساخت‌های بیش از ۳۰۰ روستا و چند شهر از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد.

نماینده ورزقان در مجلس گفت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بازسازی و تحویل زلزله‌زدگان شده و بیش از ۵ هزار اماکن دامی استاندارد در این شهرستان به صورت استاندارد احداث و تحویل دامداران شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند و گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا تا آخر امسال به اتمام می‌رسد.

فرماندار وشهردار ورزقان بخوانند

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۹ ق.ظ

معمایی به نام راه بیمارستان ورزقان + تصاویر

راه نامناسب تنها بیمارستان ورزقان بیماران و مراجعه‌کنندگان به این مرکز بهداشتی و درمانی را عاصی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهرستان ورزقان با نزدیک به 50 هزار نفر جمعیت و 162 روستا تنها یک بیمارستان دارد که اورژانس آن در اوایل سال 92 به بهره‌برداری رسید و روزانه جوابگوی صدها بیمار در کنار دیگر بیمارهای اورژانسی و تصادفی است.

حجم زیاد مراجعات و نبود فضای مناسب برای تردد همچنین راه غیراصولی موجب نارضایتی شدید مردم و بیماران شده ضمن آنکه عدم نظم در این محدوده خسارت‌هایی را به خودروهای مراجعان وارد کرده است.

این موضوع بارها توسط شبکه بهداشت و مسئولان بیمارستان از بدو راه‌اندازی بیمارستان با ادارات ذی‌ربط مطرح شده با این وجود بعد از گذشت سه سال شهرداری طی روزهای گذشته یک لوله از جنس پولیکا در محل فاضلاب نصب کرد که آن هم در نخستین مرحله عبور خودرو پیکان شکسته شد و جلوی فاضلاب را گرفت و باعث جمع شدن فاضلاب و ایجاد دره عمیقی در محوطه شد تا تردد آمبولانس‌های امدادی در انتقال بیماران اورژانسی را با مشکل مواجه کند.

حال این پرسش مدام در اذهان تکرار می‌شود که چرا مسئولان برای امنیت جان مردم اهمیت قائل نیستند و در این خصوص با مردم لجبازی می‌کنند.

البته دور از ذهن هم نیست که عنوان کنیم مسئولی که خود و خانواده‌اش در شهرستان ساکن نباشد و احساس نیاز هم به بیمارستان نداشته باشد از مشکلات مردم بی‌خبر خواهد بود.

چه خوب است در این صورت هم مسئول مربوطه احساس تکلیف کرده و برای حل مشکل اساسی مردم که شبانه‌روز با آن درگیر هستند گام برداشته و آن را در اولویت کاری خود قرار دهد.

-------------------------

گزارش از مریم عباسی

حضور رهبر معظم انقلاب دردهای زلزله زدگان ارسباران را التیام داد

تبریز- ایرنا- نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از حادثه دلخراش زلزله۲۱ مرداد سال ۱۳۹۱ در شهرستانهای ورزقان، هریس و اهر حضور مبارک و تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی التیام بخش مردم مصیبت دیده منطقه ارسباران در استان آذربایجان شرقی شد.

اللهوردی دهقانی چهارشنبه شب در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم سومین سالگرد زلزله ارسباران با تاکید بر لزوم گرامیداشت یاد و خاطره از دست رفتگان و مجروحین این حادثه غم انگیز افزود: بنده به عنوان نماینده و خادم مردم شهرستان ورزقان از دولت و ملت و مسوولین نظام مقدس اسلامی در امر بازسازی و کمک رسانی به اهالی این شهرستان تقدیر و تشکر می نمایم.
وی گفت: با تلاش و کوشش مردم و دولت و مقاومت مردم حادثه غمبار زلزله ارسباران به فرصتی برای توسعه ورزقان تبدیل شد به طوری که بیش از ۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بازسازی و تحویل مردم شد و خدمات زیادی در زمینه گازرسانی، آبرسانی و برق و تامین زیرساخت های لازم در شهرستان انجام یافت.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تلاش هستیم مشکلات باقی مانده از جمله اصلاح شبکه آب شرب و توزیع برق را در روستاهای زلزله زده شهرستان انجام دهیم ، اظهار داشت: دستور کتبی و عنایت وزیر نیرو برای تمام روستاهای زلزله زده و دیگر روستاها اخذ شده و به زودی عملیاتی می شود.
دهقانی در خصوص برگزاری سمیناری با عنوان ‘زمین لرزه ارسباران، چالشی برای توسعه’ از طرف شهرداری ورزقان در تبریز نیز گفت: انتظار داشتیم این سمینار در خود شهرستان و در کنار مردم این منطقه که با مشکلات و سختی های زلزله روبرو بودند، برگزار شود.
نماینده ورزقان و خاروانان در مجلس بیان کرد: مردم باید با خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در روستاهای زلزله زده شهرستان در سایه برگزاری چنین سمینارهایی در محل مناطق زلزله زده بیشتر آشنا شوند.
دهقانی افزود: در سالگرد زلزله باید در کنار مردم این منطقه باشیم، نه اینکه آنها را رها کنیم.
در زلزله ۲۱ مرداد سال ۹۱ در شهرستانهای ورزقان، اهر و هریس بیش از ۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و اماکن و مساجد و زیر ساخت های بیش از ۳۰۰ روستا و چند شهر از ۳۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شد.
در راستای خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و نوع دوستی مردم بزرگوار ایران اسلامی از زمان وقوع زلزله تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی و ۵ هزار واحد مسکنی شهری در این سه شهرستان با اعتبار تسهیلاتی ۳۸۰ میلیارد ریال باز سازی و تحویل مردم شده است.
شهرستان ورزقان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

عواقب ناگوار را برای لحظه ای شاد زیستن به جان نخریم

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۸ ق.ظ
 عواقب ناگوار را برای لحظه ای شاد زیستن به جان نخریم
گروه استان ها - فرمانده انتظامی شهرستان "ورزقان" آذربایجان شرقی گفت: برای ایجاد آرامش روحی و شادی نیازی به مصرف قرص های شیمیایی (اکس) یا مواد مخدر نیست برای شاد زیستن نباید عواقب ناگواری را به جان خرید.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "توحید فارسی" در جلسه ای که با هدف اقدامات فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی با مشارکت شرکت مبین معدن مس سونگون شهرستان برای کارکنان این شرکت تشکیل شده بود، اعتیاد را سرمنشاء بسیاری از آشفتگی ها و از هم گسیختگی های اجتماعی معرفی کرد و گفت: اعتیاد به مواد مخدر مسئله ای جهانی است که همه کشورها به نوعی با آن درگیر هستند و هر یک با توجه به زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود راه حل هایی را برای برخورد با این معضل اجتماعی بر می گزینند که در این میان آسیب پذیرترین گروه ها نوجوانان و جوانان هستند.

وی افزود: غم انگیزترین تراژدی انسان معاصر اعتیاد به مواد مخدر است و متاسفانه بعضی از جوانان امروزی برای فرار از ناملایمات اجتماعی و زندگی ماشینی به این بلای خانمانسوز گرفتار می شوند در حالی که نوجوانان و جوانان باید موتور محرک جامعه باشند نه این که با استفاده از مواد مخدر دچار توهمات شدید روحی و روانی شوند و به جای این که باعث حرکت و توسعه جامعه شوند هزینه هایی را بر جامعه تحمیل کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی ادامه داد: برای ایجاد آرامش روحی و شادی نیازی به مصرف قرص های شیمیایی (اکس) یا مواد مخدر نیست برای شاد زیستن نباید عواقب ناگواری را به جان خرید.

وی با معرفی برخی از انواع مواد مخدرها و عوارض ناشی از مصرف آن ها از شهروندان خواست همکاری نزدیکی با پلیس داشته باشند و هرگونه موارد مشکوک را با شماره 110 به پلیس اطلاع دهند.

صنعت خودرو یا خصوصی کامل شود یا دولتی کامل

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۶ ق.ظ

صنعت خودرو یا خصوصی کامل شود یا دولتی کامل

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام این که پایان دادن به رکود صنعت خودرو، نیازمند اتخاذ تصمیمات جدید و اصلاح ساختاری این صنعت است، گفت: در این میان، هر‌گونه همکاری با خودروسازان خارجی باید همراه با انتقال دانش و تکنولوژی باشد، نه این که آن‌ها خط تولید خودروهای از رده خارج خود را در ایران راه‌اندازی کنند.الله‌وردی دهقانی افزود: هر یک از خودروسازان داخلی که بخواهد با خودروسازان خارجی همکاری کنند، باید دو شرط مهم را مد نظر داشته باشند که شرط اول؛ این است که بازار داخلی را به طور کامل در اختیار آن‌ها قرار نداده و فرصت تولید در داخل را از دست ندهند.وی با اشاره به این که شرط دوم؛ این است که خودروسازان داخلی امکان صادرات خودرو به کشورهای منطقه‌ را به خودروسازان خارجی ندهند و بازار منطقه را در اختیار خود داشته باشند، اظهار کرد: در عین همکاری با خورودسازان خارجی، بازار خودروی منطقه را باید برای خودمان نگه داریم. دهقانی با بیان این که در این شرایط، می‌توانیم خودروهای با کیفیتی تولید کنیم که با خودروهای خارجی توانایی رقابت داشته باشند، تصریح کرد: چنانچه همکاری با خودروسازان خارجی با در نظر گرفتن این دو شرط نباشد، حضور خودروسازان خارجی موجب سرکوب خودروسازان داخلی خواهد شد.وی با اشاره به این که در چنین شرایطی، خودروسازان کشور نیز باید خودروهای استاندارد و به روز که از نظر مصرف سوخت، کارآیی و کیفیت با استانداردهای روز دنیا همخوانی داشته و برابری نمایند و در عین حال برای استفاده مردم مناسب باشند تولید کنند، اظهار کرد: متأسفانه در این سال‌ها صنعت خودرو نتوانسته به رشد و توسعه‌ای که از آن توقع می‌رفت، دست یابد.دهقانی با بیان این که صنعت خودرو هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت باید جوابگوی نیازهای مردم باشد، تصریح کرد: این در حالی است که از صنعت خودرو که ۴ دهه در کشورمان سابقه دارد، توقع می‌رود به رشد و توسعه‌ای بسیار فراتر از وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارد، دست یافته باشد.نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این که در شرایط کنونی، صنعت خودروی ایران باید یا خصوصی کامل شود یا دولتی کامل، خاطرنشان کرد: در غیر ابن صورت دو باره معضلات گذشته را در صنعت خودروسازی کشور تجربه خواهیم کرد و همچنان شاهد ادامه رکود موجود در این صنعت خواهیم بود.

مردم سالاری

زلزله‌زدگان توان بازپرداخت وام‌ها را ندارند

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۳ ق.ظ

زلزله‌زدگان توان بازپرداخت وام‌ها را ندارند/معادن ورزقان مورد بی‌مهری قرار گرفته است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینکه بانک مسکن مهلت بازپرداخت وام‌های ارائه شده به زلزله‌زدگان را یک سال تمدید کرد اما با این حال مردم به علت درآمد پایین توان بازپرداخت تسهیلات ارائه شده را ندارند.

به گزارش آوای ورزقان، الهوردی دهقانی در گفت‌وگو با آناج با بیان اینکه پس از زلزله ارسباران بازسازی مساکن فراتر از آسیب صورت گرفت، اظهار کرد: در شهرستان ورزقان نه تنها خانه‌های تخریب شده بلکه مساکن سنتی و دارای ایمنی پایین هم بازسازی شد.

وی ادامه داد: ورزقان از همان ابتدا هم زیرساختی نداشت که آسیب ببیند، تنها پل‌های ارتباطی روستاها آسیب دید که آن هم تاکنون دست نخورده باقی مانده است. همچنین راه‌های مواصلاتی شهرستان و روستاها نیز به علت زلزله و تردد ماشین‌آلات سنگین آسیب دید که در حال ترمیم و بازسازی است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه بانک مسکن مهلت بازپرداخت وام‌های ارائه شده به زلزله‌زدگان را یک سال تمدید کرد اما با این حال مردم به علت درآمد پایین توان بازپرداخت تسهیلات ارائه شده را ندارند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه مسئولین به پتانسیل‌های شهرستان، ابراز کرد: متاسفانه ورزقان علی‌رغم دارا بودن صنایع و معادن غنی مورد بی مهری قرار گرفته است، هنوز معادنی در سطح شهرستان وجود دارد که اکتشاف نشده است.

وی تصریح کرد: ورزقان از نظر معادن در کشور بی‌نظیر است و چنانچه به آن پرداخت شود شاهد افزایش اشتغال در سطح استان خواهیم بود. این شهرستان آب و هوای مناسب و مناطق گردشگری زیادی دارد و اگر سرمایه‌گذاری های لازم صورت گیرد شاهد رونق اقتصادی و خودکفایی ساکنان خواهیم بود.

وی عنوان کرد: احداث بزرگراه ورزقان به تبریز در حال انجام است و اگر این شهرستان به منطقه آزاد تبدیل شود به علت نزدیکی به تبریز و مرز شکوفا خواهد شد.

ماجرای مصافحه پیرمرد روستایی و لاریجانی+تصویر

| چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۰ ق.ظ
ماجرای مصافحه پیرمرد روستایی و لاریجانی+تصویر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲

با گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی و رونق استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی که به شکل گیری مفهومی تحت عنوان شهروند-خبرنگار انجامیده ، اگرچه فرآیند گردش و مخابره اخبار و اطلاعات، تسهیل و تسریع شده است، اما در این میان به میزان قابل توجهی از سطح اعتبار، صحت و درستی اخبار کاسته شده و این امر فضای مناسبی را برای افراد مغرض فراهم آورده تا با پخش و انتشار شایعات در سطح گسترده به پیگیری اغراض و مطامع خود بپردازند.

به گزارش میزان، شخصیت‌های سرشناس عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی، مطابق با جایگاه و میزان شهرت و اعتباری که در سطح جامعه دارند، هرازچندگاهی قربانی خدعه و فریب‌های غرض ورزان فعال در شبکه‌های اجتماعی می شوند.
۲۵ مرداد سال ۹۱ بود که علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس شورای اسلامی، سفری را به استان آذربایجان شرقی انجام داد؛ لاریجانی در این سفر که درست چند روز پس از زلزله ورزقان انجام شد، ضمن بازدید از مناطق زلزله زده، به میان مردم رفت تا ضمن تسلی خاطر دادن به آن‌ها از نزدیک با مشکلات و معضلات موجود آشنا شود.
اما پس از این سفر و دیدار گرم و صمیمی رئیس مجلس با مردم زلزله‌زده برخی مناطق آذربایجان شرقی، عکسی جعلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این عکس یک پیرمرد روستایی با دستانی پینه بسته را نشان می‌داد که دستان خود را برای مصافحه با رئیس مجلس دراز کرده، اما وی با اعتنایی از مقابل آن پیرمرد عبور می‌کند.
اگرچه برای کسانی که با مشی و مرام رئیس مجلس آشنا هستند، جعلی بودن عکس مزبور از همان ابتدا عیان بود، اما بی‌شک این عکس برای برخی کاربران فضای مجازی شبهاتی را ایجاد کرد و به ذهن آن‌ها چنین متبادر شد که رئیس مجلس از مصافحه با یک پیرمرد روستایی دست پینه بسته اکراه دارد.
حالا پس از سه سال از آن سفر و دیدار لاریجانی با مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی، صفحه اینستاگرام منتسب به رئیس مجلس، عکسی از آن سفر و مصافحه وی با همان پیرمرد روستایی را منتشر کرده است؛ این عکس به وضوح جعلی بودن عکس قبلی را که توسط برخی مغرضین به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شده بود، نشان می‌دهد.


مراسم گرامی داشت جان باختگان زلزله 21 مرداد سال91

| چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۴ ب.ظ

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس:

تلاش می‌کنیم تا بدهی‌های زلزله‌زدگان ارسباران مورد بخشودگی قرار گیرد

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می‌نمایم مسئولین را مجاب نماییم تا بدهی‌های مردم زلزله‌زده ارسباران مورد بخشودگی قرار گیرند.

الهوردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان، درباره دومین سالگرد وقوع زلزله در شهرستان ورزقان گفت: در زلزله ورزقان ۳۰۶ نفر از مردم شهرستان‌های ورزقان، هریس و اهر جان باختند و بسیاری از خانه‌ها و تأسیسات زیر بنایی با آسیب جدی روبرو شد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، با تسلیت به خانواده‌هایی که در زلزله ورزقان نزدیکان خود را از دست دادند، گفت: از تمامی هم‌وطنان و مردم آذربایجان برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده شهرستان ورزقان تشکر می‌کنم.

دهقانی از اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ بازسازی مناطق زلزله‌زده توسط دولت دهم و دولت کنونی تشکر کرد و گفت: اقداماتی درزمینهٔ رفع نواقص موجود در تأسیسات آب‌رسانی، برق‌رسانی و جاده‌های شهرستان ورزقان که از زلزله دچار آسیب شدند انجام‌شده و انشالله تا پایان سال ۹۴ به اتمام خواهند رسید.

وی با تأکید بر اینکه بعضی از شرکت‌های عهده‌دار ساخت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده دبه در آورده و واحدهای مسکونی را بیشتر از قیمت توافقی احداث و به مردم تحویل داده‌اند که این کار با رضایت صاحبان املاک صورت گرفته است.

دبیر کمسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بازپرداخت وام‌های زلزله ورزقان یک سال دیگر تمدیدشده است و ما تلاش می‌نمایم مسئولین را مجاب نماییم تا بدهی‌های مردم زلزله‌زده ارسباران مورد بخشودگی قرار گیرند.

تامین سوخت زمستانی روستاهای جنگل نشین ضروری است

| چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۴ ب.ظ

تامین سوخت زمستانی روستاهای جنگل نشین ضروری است

تبریز- ایرنا- فرماندار شهرستان ورزقان گفت: باتوجه به سرد سیر بودن و زمستان زود رس قبل از شروع فصل سرما تامین سوخت زمستانی روستاهای جنگل نشین ضروری است.


علی وفادار روز چهارشنبه در جلسه مدیریت و ساماندهی حمل و نقل و سوخت این شهرستان افزود: بیش از چهار هزار نفر در 30 روستای جنگل نشین و صعب العبور ساکن هستند و باید شرکت فراوردهای نفتی استان نسبت به تامین نفت سفید آنها از این ماه اقدام نماید تا روستائیان عزیز ذخیره نمایند.
وی گفت : نبود راه مناسب و طولانی بودن فصل سرما در ین روستاها و عدم دسترسی به سوخت ، بعضا باعث می شود که آنها برای تامین گرمایش خود به ناچار از درختان جنگلی استفاده نمایند و متاسفانه جنگل را تخریب کنند.
فرماندار ورزقان در بخش دیگری از سخنان خود خواستار شبانه روزی کردن جایگاههای سوخت ورزقان و خاروانا شد و اظهار داشت: با وجود خیل زیادی از گردشگران و میهمانان در این شهرستان متاسفانه شب ها در مراجعه به جایگاهها و تامین سوخت دچار مشکل می شوند . و همچنین تعطیلی تنها جایگاه سی. ان.جی ورزقان در بعضی مواقع بدلیل بدهی شهرداری به شرکت گاز استان اصلا قابل قبول نیست و حق ندارند این جایگاه را تعطیل نمایند و باید در صورت نیاز به مراجع قضایی مراجه کنند.
شهرستان ورزقان با 50 هزار نفر جمعیت در 75 کیلومتری شمال تبریز مرکز استان آذزبایجان شرقی قرار دارد.


برچسب‌ها: فرماندار شهرستان ورزقان, سوخت زمستانی, روستاهای جنگل نشین, ورزقان, جایگاههای سوخت ورزقان و خاروانا

زندگینامه علامه محمد تقی جعفری و مروری بر آثار ایشان

علامه محمدتقی جعفری از مفاخر استان آذربایجان شرقی است که زادگاه پدری وی روستای سقای از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان است.

به گزارش آناج به نقل از آوای ورزقان، علامه محمدتقی جعفری یکی از مفاخر استان آذربایجان شرقی  است که زادگاه پدری وی روستای سقای از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان است. محمدتقی جعفری در مردادماه سال ۱۳۰۴ در تبریز چشم به جهان گشود. شغل پدر وی نانوایی بود و به کار و تلاش علاقه‌ای زیادی داشت.

علامه جعفری از همان ابتدای کودکی از مادرشان مقدمات اولیه دروس و قرآن را فراگرفت. ایشان در مدرسهٔ اعتماد تبریز دوران ابتدایی را با بهترین نتیجه ممکن گذراند. سپس به همراه برادرش مقارن سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم به مدرسهٔ طالبیه تبریز رفته و تحصیلات علوم دینی را نزد استادان آنجا آموخت. تأمین هزینهٔ زندگی، او را مجبور کرد تا صبح‌ها به درس اختصاص دهد و بعدازظهرها را کار کند.

در سال ۱۳۱۹ در ۱۵ سالگی، تبریز را به‌قصد اقامت در تهران ترک نمود، پس از سه سال به شهر قم مهاجرت نمود و ضمن تحصیل در مدرسه دارشفای قم ملبس به لباس روحانیت گردید.

وی سپس برای ادامه تحصیلات عالیه، راهی نجف شد. ایشان در سن ۲۳ سالگی به درجهٔ اجتهاد رسیدند. وی در سال ۱۳۳۷ پس از یازده سال اقامت در عراق، به ایران بازگشت.

از آثار برجسته ایشان شرح و تفسیر بر نهج‌البلاغه است که ۲۷ جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشرشده است. بیش از ۶۰ کتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری هنوز منتشرنشده و در آینده به طبع خواهند رسید. که به‌این‌ترتیب مجموعه آثار منتشرنشده ایشان متجاوز از ۱۵۰ عنوان می‌گردد. کتاب‌های ایشان درزمینه‌های: فقه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام مباحث فلسفی و کلامی، مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است.

تاکنون ده‌ها نویسنده، استاد و محقق و متفکر از سراسر جهان با ایشان مذاکرات علمی داشته‌اند که بیش از ۵۰ فقره از این مذاکرات در ۲ جلد کتاب تحت عنوان «تکاپوی اندیشه‌ها» منتشرشده است.


لازم به ذکر است که مکاتبات علمی علامه جعفری با برتراند راسل فیلسوف شهیر انگلیسی که طی آن‌ها، استاد جعفری به برخی از نظریات راسل انتقاد وارد ساخته، در بعضی از کتاب‌های ایشان مثل: نقد و بررسی افکار راسل، توضیح و بررسی مصاحبه راسل ـ وایت مکرر به چاپ رسیده است. همچنین کتابی تحت عنوان «بررسی و نقد سرگذشت اندیشه‌ها» حاوی تحلیل و نقد نظریات آلفرد نورث وایتهد پدر منطق ریاضی که یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه اروپا است، چاپ و منتشرشده است.


ضمناً کتاب‌هایی به قلم ایشان در نقد و تحلیل فلسفه پوزیتیویستی و نئوپوزیتیویستی معاصر غرب چاپ و منتشرشده است. که از آن جمله می‌توان به شرح و نقد نظریات کانت، هگل، دکارت و دیوید هیوم اشاره نمود.


استاد فقید علامه محمدتقی جعفری (ره) براثر بیماری در تاریخ ۲۵/۸/۱۳۷۷ به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی باد.

فهرست آثار علامه محمدتقی جعفری (قدس سره)

در فقه:
۱ـ رسایل فقهی که شامل مطالب زیر است:
ـ طهارت اهل کتاب
ـ ذبایح اهل کتاب
ـ عدم انحصار زکات در موارد نه گانه
ـ قاعده لاضرر و لاضرار
ـ حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات
ـ حقوق حیوانات در فقه اسلامی
ـ کیفر سرقت در اسلام
ـ مقایسه حقوق بشر در اسلام و غرب
ـ بحثی درباره امربه‌معروف و نهی از منکر
ـ حرمت سقط‌جنین
ـ مسئولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار در فقه و حقوق اسلامی
۲ـ حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب (فارسی و انگلیسی)
۳ـ الرضاع

در فلسفه:
۱ـ جبر و اختیار
۲ـ مجموعه مقالات که شامل موضوعات زیر است:
ـ برهان کمالی دکارت بر وجود خداوند
ـ برهان کمالی (وجویی) در اثبات خدا
ـ هدف زندگی
ـ مقدمه‌ای بر مفهوم فلسفه مالکیت
ـ حرکت و تحول
ـ حرکت و تحول از دیدگاه قرآن
ـ طبیعت و ماورای طبیعت
ـ علم در خدمت انسان
ـ رابطه علم و حقیقت
ـ علم و عرفان از دیدگاه ابن‌سینا
ـ علم از دیدگاه اسلام
ـ امید و انتظار
۳ـ ارتباط انسان و جهان
۴ـ ایده آل زندگی و زندگی ایده آل
۵ـ نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی
ـ مفاهیم و اندیشه‌های مجرد
ـ خویشتن
ـ علیت
ـ استی و بایستی
۷ـ بررسی و نقد برگزیده افکار راسل
۸ـ زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام
۹ـ حکمت اصول سیاسی اسلام (فلسفه سیاسی اسلام) این کتاب ترجمه و تفسیر فرمان مبارک حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر است.
۱۰ـ بررسی و نقد کتاب (سرگذشت اندیشه‌ها) که مهم‌ترین کتاب آلفرد نورث وایتهد در فلسفه مغرب زمین است.
۱۱ـ پیام خرد،‌ این کتاب حاوی تعدادی از سخنرانی‌های بین‌المللی است که به‌عنوان نمونه می‌توان به سخنان ایشان تحت عنوان (تقسیم‌بندی فلسفه‌ها) در یونان در دانشگاه آتن اشاره نمود.
پس‌ازاین سخنرانی و بیان این تقسیم‌بندی جدید در فلسفه، آقای پروفسور «موچوبولوس» استاد بزرگ فلسفه در دانشگاه آتن درباره استاد علامه جعفری این مطالب را بیان کرد: همان‌گونه که در معرفی استاد گفتم: ایشان بسیار عمیق به مسائل می‌نگرند. امروز شما آقایان و خانم‌ها با سخنرانی علامه جعفری می‌توانید این موضوع را تائید کنید که استاد علامه جعفری تقسیم‌بندی جدیدی را که برای علم و فلسفه و انواع آن مطرح کرده‌اند بسیار جالب است و با توجه به افکار ایشان می‌توان خطوط اصلی فلسفه و وظایف آینده فیلسوف را تعیین کرد.
۱۲ـ فلسفه دین
۱۳ـ تحقیقی در فلسفه علم
۱۴ـ فلسفه و هدف زندگی
۱۵ـ فلسفه و نقد سکولاریزم
۱۶ـ مقدمه‌ای بر فلسفه
۱۷ـ مولوی و جهان‌بینی‌ها
۱۸ـ تعاون الدین و العلم
۱۹ـ الامر بین الامرین
۲۰ـ نهایت الادراک الواقعی بین الفلسفه القدیمه و الحدیثه
۲۱ـ آفرینش و انسان
۲۲ـ موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی

در عرفان:
۱ـ عرفان اسلامی
۲ـ آیا شریعت طریقت و حقیقت با یکدیگر متفاوت‌اند؟
۳ـ نیایش امام حسین (ع) در صحرای عرفان (به زبان فارسی و عربی)
۴ـ تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی (۱۵ جلد)
۵ـ حضرت علی (ع) و عرفان
۶ـ علل و عوامل جذابیت سخنان مولوی

در علم النفس:
۱ـ آیا جنگ در طبیعت انسان است؟
۲ـ وجدان

در معارف اسلامی:
۱ـ ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه (۲۷ جلد)
۲ـ ترجمه کامل نهج‌البلاغه (۱ جلد)
۳ـ انسان در دیدگاه قرآن
۴ـ مبدأ اعلا
۵ـ امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت
۶ـ شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی
۷ـ علم از دیدگاه علی
۸ـ علم و دین در حیات معقول
۹ـ اخلاق و مذهب
۱۰ـ شناخت از دیدگاه علمی و قرآن

در ادبیات و تحقیقات در مبانی آن‌ها:
۱ـ سه شاعر (حافظ، سعدی، نظامی)
۲ـ حکمیت و اخلاق و عرفان در شعر نظامی گنجوی (به زبان فارس یو روسی)
۳ـ تحلیل شخصیت خیام (بررسی آرا فلسفی، ادبی، علمی و دینی)
۴ـ از دریا به دریا (کشف الابیات مثنوی مولوی در ۴ جلد)

در مباحث علمی:
۱ـ عمل تجوید ذهن
۲ـ بحثی در قانون تعادل در روش تجزیه ای و ترکیبی
۳ـ دانش‌ها و ارزش‌ها در مجرای قوانین علمی

در مدیریت:
۱- انگیزش مدیریت در اسلام و نقد انگیزش‌های معاصر

در فرهنگ:
۱ـ فرهنگ پیرو ـ فرهنگ پیشرو
۲ـ طرحی برای انقلاب فرهنگی

خبرنگار یعنی دغدغه مند آینده نگر

| يكشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۳۹ ب.ظ

دهقانی عنوان کرد:

خبرنگار یعنی دغدغه مند آینده نگر

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی خبرنگاری را شغلی در راستای کمال جامعه دانست و گفت: خبرنگار فردی دغدغه مند برای آینده و بهبود شرایط فعلی اجتماع بشری است.

به گزارش آناج، الهویردی دهقانی در پیامی به مناسبت گرامی داشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار ابراز داشت: حساسیت و ارزش شغل خبرنگاری زمانی ظهور و بروز پیدا می کند که خط سیر کمال یک جامعه به دلایل ناشناخته ای دچار انحراف از شاخص های خود می شود و خبرنگار با رصد شرایط به وجود آمده بی توجه به منافع شخصی خویش و بی حب و بغض از فرد یا گروه خاصی به واکاوی شرایط و علل موجود پرداخته و سعی در رفع مشکل می کند.

وی در این پیام تصریح کرد: برای جامعه ای که در تلاش برای رسیدن به قله های پیشرفت و ترقی است توجه به اخبار تولید شده و گزارشات و نکته نظرات خبرنگاران امری ضروری است و دولت ها نیز باید بستر فعالیت آسان و بی دغدغه این قشر را فراهم کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دو عامل تامین معاش و حمایت نهادهای مدنی از رفاه و آینده شغلی خبرنگاران از مشکلات عمده این قشر فرهنگی در کشور ما هستند که امیدوارم دولت محترم نیز تلاش مجدانه ای برای بهبود وضع فعلی آنان انجام دهد به ویژه آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی غیرکارشناسی بهره مندی خبرنگاران از بیمه صندوق هنرمندان و نویسندگان را متوقف کرده و بی توجه به شرایط کار این قشر در رسانه های مختلف خواهان بیمه شدن آنان از طریق رسانه های همکار شده است.

دهقانی با تاکید بر اینکه هیچ رسانه ای هم اکنون حمایت مناسب از خبرنگاران حق التحریر خود ندارد گفت: دولت باید در این امر راهکار اساسی را شناسایی و به مورد اجرا گذارد و در صورت نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی، ما نیز در کنار آنان آستین حمایت از خبرنگاران را بالا می زنیم.

وی در پایان با تقدیر از همت و غیرت خبرنگاران تلاش بی وقفه و شبانه روزی آنان در انعکاس وقایع بزرگی چون زلزله ۲۱ مرداد ارسباران ، مذاکرات هسته ای و تنویر افکار عمومی از طریق رسانه های داخلی را ستود و تصریح کرد: توسعه و عمران و آرامش و امنیت کنونی ایران و قدرت نظام اسلامی برخواسته از اراده ملت شریف کشورمان علاوه بر خون شهدا ناشی از قلم روشنگر این قشر است که به نوبه خود نسبت به تمام عزیزان فعال در این عرصه ادای احترام می کنم.

زلزله در ورزقان سالروز وقوعش را یادآوری کرد

| يكشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۳۹ ب.ظ

زلزله در ورزقان سالروز وقوعش را یادآوری کرد
خبرگزاری شبستان: در آستانه زلزله ۶ و ۲ ریشتری سال ۹۱ ورزقان، زلزله باز در این شهر زنگ‌ خطر را به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، شهر ورزقان از بامداد روز جمعه(16مرداد) چندین بار لرزید، زلزله سه و هشت ریشتری در ساعت یک بامداد جمعه در عمق ۶ کیلومتری زمین، خواب را از چشمان مردم شهرستان ورزقان گرفت و باز ترس و وحشت را در این منطقه حاکم کرد.

۱۹ دقیقه بعد از این زمین لرزه، بار دیگر زلزله به قدرت 2 و چهار ریشتر در عمق چهار کیلومتری زمین در ورزقان رخ داد تا بیشتر مردم با توجه به زلزله 6 و2 ریشتری زلزله سال ۹۱ که با تخریب و فوت زیادی از هموطنان ‌مان را در پی داشت تا صبح پلک روی چشمان خود نگذارند.

ساعت 6 و31 دقیقه نیز زلزله در شهر خواجه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین با قدرت یک و هشت ریشتر رخ داد.

بعد از زمین لرزه ورزقان و اهر در سال ۹۱  بیش از ۵ هزار پس زمین لرزه در این منطقه رخ داده است.

زلزله ۲۱ مرداد سال گذشته در منطقه ارسباران آذربایجان‌ شرقی ۱۱ شهرستان به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند که شهر ورزقان و ۹۱ روستای آن با بیشترین خسارت روبه‌ رو شدند به طوری که نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر ورزقان دچار آسیب شدند. در این زمین لرزه‌ها ۲۷۰ نفر از هموطنان ‌مان فوت کردند.

پایان پیام/

مردم آذربایجان بزرگ‌ترین مشروطه خواهان بودند

| پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۳ ق.ظ

دبیر کمسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با آوای ورزقان:

مردم آذربایجان بزرگ‌ترین مشروطه خواهان بودند

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس مردم آذربایجان را به رهبری ستارخان، باقر خان و علمای آذربایجان بزرگ‌ترین مشروطه خواهان نامید.

اللهوردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان با اشاره به اینکه ستارخان فرزندی از خطه‌ی ورزقان بود، اظهار داشت: مردم آذربایجان بزرگ‌ترین مشروطه خواهان بودند که به رهبری ستارخان، باقر خان و علمای آذربایجان دست به قیام مسلحانه زدند و توانستند استبداد را مضمحل و رژیم وقت را که حکومت قاجار بود مجبور به پذیرش گشایش مجلس نمایند.

وی با تأکید بر اینکه در هر نهضتی یک سری نقاط ضعف و قوت وجود دارد گفت: سه عامل مهم در یک نهضت موفق تأثیرگذارند که عبارت‌اند از هدف، استراتژی و رهبری چیزی که در انقلاب اسلامی ایران آن را مشاهده کرده‌ و می‌کنیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس تصریح کرد: مردم در صیانت از نهضت باید همه پای‌کار باشند چیزی که ما در انقلاب اسلامی ایران آن را به عینه مشاهده کردیم که مردم چگونه جانانه از انقلاب خود حراست می‌نمایند.

وی ایدئولوژی، استراتژی و مردم و رهبری عوامل پیشرفت و موفقیت روزبه‌روز انقلاب اسلامی نامید.

دهقانی نفوذ جریانات مختلف استکباری و عدم رهبری موفق مشروطه را از عوامل شکست مشروطیت عنوان کرد.

دبیر کمسیون صنایع و معادن مجلس ضمن گرامیداشت یاد خاطره مشروطه خواهان، افزود: این روز بزرگ شایسته گرامیداشت از سوی مردم ایران اسلامی، مردم آذربایجان و به‌ویژه مردم ورزقان است.

مسئولین استانی فکری به حال جنگل‌های ارسباران کنند

| پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۰۹ ق.ظ

دهقانی در گفتگو با آوای ورزقان:

مسئولین استانی فکری به حال جنگل‌های ارسباران کنند

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه جنگل‌های ارسباران راه دسترسی مناسبی ندارند در صورت وقوع آتش‌سوزی نیاز است از امکانات اطفای حریق هوایی استفاده شود که این امکانات در مرکز استان نیز موجود نیست.
الله‌وردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان در خصوص آتش‌سوزی مراتع روستای استمال اظهار داشت: متأسفانه به دلیل گرامی هوا، کثرت گردشگران و بی‌توجهی مردم منطقه چندین مورد آتش‌سوزی در شهرستان ورزقان و جنگل‌های ارسباران اتفاق افتاده است.

وی گفت: با توجه به اینکه  جنگل‌های ارسباران گستره وسیعی دارد در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خدآفرین و بخش‌های از شهرستان جلفا قرارگرفته است، نمی‌توان در همه شهرستان‌ها امکانات و تجهیزات لازم را تهیه نمود و به دلیل اینکه جنگل‌های ارسباران عموماً راه دسترسی مناسبی ندارند نیاز است تا از تجهیزات اطفای حریق هوایی استفاده شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس با انتقاد از مسئولین استانی به دلیل عدم وجود تجهیزات اطفای حریق هوایی در استان گفت: باید تدبیری برای صیانت از جنگل‌ها استان بیندیشند تا در صورت وقوع حوادث این‌چنینی بتوانند با آن مقابله نمایند قبل از اینکه خسارات جبران‌ناپذیری به این جنگل‌ها وارد شود.

وی افزود: نیروهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورزقان به همراه نیروهای محلی و قرقبانان افتخاری یگان حفاظت در محل حاضر و حریق را مهار کرده‌ند.

وسعت جنگل‌های ارسباران ۱۶۴ هزار هکتار بوده که از این وسعت ۱۴۸ هزار  هکتار آن به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی گزارش شده است و ۴۵ هزار هکتار از جنگل در شهرستان ورزقان واقع شده است.

جنگل‌های ارسباران یکی از ۹ ذخیره گاه بیوسفر ایران و بخشی از برنامه انسان و کره مسکون یا اندوختگاه‌های زیست سپهر یونسکو است که بخش وسیعی از شمال استان آذربایجان شرقی را در برگرفته و چند شهر و شهرستان را تحت تاثیر ویژگی‌های خود قرار داده است.

ارسباران از نظر تنوع زیستی بسیار متنوع بوده و یگانه زیستگاه یکی از نادرترین پرندگان دنیا به نام سیاه خروس است.

برای راه اندازی بیمارستان ورزقان 30 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت

 

 

 نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار ، بیمارستان علامه محمد تقی جعفری این شهرستان تجهیز و راه اندازی می شود.

 الهوردی دهقانی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، نیاز این شهرستان را به بیمارستان ضروری دانست و با تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد جمعیت 50 هزار نفری این شهرستان در روستاها که اغلب کوهستانی و صعب العبورند ساکن می باشند افزود: در تلاش هستیم با همکاری مسوولین استانی در راه اندازی این بیمارستان مشکلات اهالی شهرستان را رفع کنیم.

نماینده مردم ورزقان در خانه ملت اظهار کرد: بعضی از روستاهای بخش خاروانای این شهرستان بیش از 200 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند و زمستان زودرس و مشکلات راه ارتباطی و محرومیت خانواده های روستایی باعث شده عملا در مواقع نیاز به درمان با مشکلات زیادی مواجه شوند که امیدواریم این امر مهم اجتماعی مورد توجه مسوولین قرار گیرد.

برای راه اندازی بیمارستان ورزقان 30 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت

 

 

 نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار ، بیمارستان علامه محمد تقی جعفری این شهرستان تجهیز و راه اندازی می شود.

 الهوردی دهقانی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، نیاز این شهرستان را به بیمارستان ضروری دانست و با تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد جمعیت 50 هزار نفری این شهرستان در روستاها که اغلب کوهستانی و صعب العبورند ساکن می باشند افزود: در تلاش هستیم با همکاری مسوولین استانی در راه اندازی این بیمارستان مشکلات اهالی شهرستان را رفع کنیم.

نماینده مردم ورزقان در خانه ملت اظهار کرد: بعضی از روستاهای بخش خاروانای این شهرستان بیش از 200 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند و زمستان زودرس و مشکلات راه ارتباطی و محرومیت خانواده های روستایی باعث شده عملا در مواقع نیاز به درمان با مشکلات زیادی مواجه شوند که امیدواریم این امر مهم اجتماعی مورد توجه مسوولین قرار گیرد.

دبیر ستاد انتخابات کشور عنوان کرد
برگزاری دوره تربیت مربی برای انتخابات/ فرمانداران بی‌طرف باشند

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اهمیت بحث آموزش دست‌اندرکاران اجرای انتخابات، از برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات در شهریور سال جاری خبر داد.

  خبرگزاری فارس: برگزاری دوره تربیت مربی برای انتخابات/ فرمانداران بی‌طرف باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی پورعلی‌مطلق صبح امروز در نشست فرمانداران، بخشداران و معاونان فرمانداری‌های آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اهمیت بحث آموزش دست‌اندرکاران اجرای انتخابات، از برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات در شهریور سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در این دوره 270 نفر از کارشناسان منتخب استان‌ها به عنوان مربی مباحث انتخاباتی آموزش می‌بینند تا ان‌شاءالله مشکلی در برگزاری انتخابات نداشته باشیم.

وی با اشاره به همزمانی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفتم اسفند ماه سال جاری و حساسیت فوق‌العاده بالای این دو انتخابات، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور تاکید کرده است که باید انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و آزاد برگزار شود.
پورعلی‌مطلق با بیان اینکه پیروزی ما در گرو عمل به قانون و برگزاری انتخابات سالم است، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم مطمئن باشند آن‌چه از صندوق رای بیرون آمده خواست واقعی آنان است.
وی رعایت اخلاق، راستگویی، امانت‌داری و قانون‌مداری را شعار انتخاباتی دولت عنوان کرد و گفت: بر اساس نص صریح قانون، مجریان و ناظران انتخابات باید بی‌طرف باشند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در انتخاب فرمانداران، ملاک وزارت کشور امانت‌داری و درستکاری بود، افزود: برای ما مهم نیست که فرماندار وابسته به کدام گروه یا جناح سیاسی است، اما مهم است که در انتخابات بی‌طرف باشد و شائبه ایجاد نکند.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه فرمانداران مسئول مستقیم اجرا و تامین امنیت انتخابات هستند، گفت: فرماندار نمی‌تواند اختیارات خود را در برگزاری انتخابات به شخص دیگری تفویض کند و باید در انجام وظایف خود قاطعیت داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید افرادی مومن، بااخلاق، امانت‌دار و قانون‌گرا به عنوان اعضای هیئت‌های اجرایی انتخاب شوند.

برخورد با تحرکات زودهنگام انتخاباتی/ فرمانداران بی‌طرف باشند

دبیر ستاد انتخابات کشور با تاکید بر برخورد با تحرکات زودهنگام انتخاباتی، اظهار داشت: فرمانداران باید با حساسیت این موضوع را مدیریت کنند و علاوه بر تبلیغات زودهنگام، بی‌طرفی ارگان‌های دولتی را نیز رصد کرده و تخلفات را به موقع گزارش کنند.
در این نشست فرمانداران و معاونان فرمانداری‌های استان به بیان مسائل مربوط به انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان پرداختند که با توضیحات دبیر ستاد انتخابات کشور همراه بود.

در 4 ماهه امسال صورت گرفت
دستگیری 2 هزار نفر از اتباع غیرمجاز خارجی در آذربایجان‌شرقی

رئیس پلیس آذربایجان‌شرقی از دستگیری 2 هزار نفر از اتباع خارجی در چهار ماهه امسال در استان به دلیل تردد غیرقانونی و نداشتن مجوز خبر داد.

                

خبرگزاری فارس: دستگیری 2 هزار نفر از اتباع غیرمجاز خارجی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محسن حسن‌خانی ظهر امروز در حاشیه بازدید از کشفیات مواد مخدر طی 48 ساعت گذشته استان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در چهار ماهه امسال بیش از 2 هزار نفر از اتباع خارجی به دلیل تردد غیرمجاز در استان دستگیر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این اتباع خارجی از استان‌های شرقی کشور عبور کرده و در آذربایجان‌شرقی دستگیر شده‌ و تحویل مراجع ذی‌صلاح شدند.

حسن‌خانی اضافه کرد: این افراد ملیت‌های بنگلادشی، پاکستانی و افغانستانی داشته‌اند.

رئیس پلیس آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در بین دستگیرشدگان زن، کودک و سالمند نیز وجود دارد که بیشتر برای کار، این مناطق و کشورهای همسایه را انتخاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شهر تبریز از گذشته به شهر بدون گدا معروف بوده است، گفت: برخی از این افراد نیز برای تکدگری به تبریز می‌آیند.

به گزارش فارس، اتباع خارجی به دلیل موقعیت استان آذربایجان‌شرقی برای کسب و کار در کشورهای اروپایی از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند و به سمت مرزهای غربی می‌روند.

نماینده ورزقان در مجلس:

دوره تنفس وام اماکن آسیب دیده از زلزله ارسباران تمدید شد

تبریز- ایرنا- نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین سررسید بازپرداخت وامهای واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله پایان مرداد امسال بود که یکسال دیگر تمدید شد.

الهوردی دهقانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان ورزقان افزود: بعد از زلزله ۲۱ مرداد سال ۹۱ در شهرستانهای ورزقان، اهر و هریس برای احداث بیش از ۲۰هزار واحد مسکونی روستایی و ۵ هزار واحد شهری ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی قطعه دوم بزرگراه خواجه – ورزقان خبر داد و گفت: قطعه دوم این بزرگراه بطول ۵۰ کیلومتر از ورزقان به مرز نوردوز می باشد که ۱۰ کیلومتر از آن در مرحله واگذاری به پیمانکار است .

وی اضافه کرد: در صورت اتمام این بزرگراه بطول ۱۲۰ کیلومتر نزدیکترین راه ارتباطی تبریز مرکز استان به مرز نوردوز و کشور ارمنستان خواهد بود.

فرماندار ورزقان نیز در این نشست توجه به نگهداری و بهداشت محیط مناطق گردشگری و باستانی شهرستان را ضروری دانست و از کم توجهی متولیان در این امر انتقاد کرد و افزود: بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر به ثبت رسیده است.

وی گفت: طبیعت بکر و دلنشین و جاذبه های گردشگری باعث شده همه ساله دهها هزار نفر از نقاط مختلف به این شهرستان عزیمت کنند که متاسفانه نبود متولی نگهداری و ساماندهی در امر خدمات رفاهی و بهداشتی در کمپ های گردشگری موجب نارضایتی گردشگران و میهمانان می شود.

شهرستان ورزقان با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

مسئول جدید نمایندگی میراث فرهنگی ورزقان

| پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ب.ظ

مسئول جدید نمایندگی میراث فرهنگی ورزقان معرفی شد

مسئول جدید نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزقان معرفی گردید.
به گزارش آوای ورزقان، علی وفادار در مراسم تودیع و معارفه مسئولین قدیم و جدید نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان ورزقان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه در زمینهٔ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سطح استان و شهرستان ورزقان آن‌طور که باید امکانت برای استفاده از این ظرفیت‌ها وجود ندارد.

وی وجود جنگل‌های ارسباران، آثار تاریخی و مناطق گردشگری بکر شهرستان ورزقان را نمونه کوچکی از توان شهرستان ورزقان در این زمینه عنوان کرد و افزود: چون امکانات کمی در خصوص میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری در شهرستان ورزقان وجود دارد  آن‌طور که باید استعدادهای بالقوه شهرستان در این زمینه شکوفا نشده است.

فرماندار ورزقان تصریح کرد: عدم حضور بخش خصوصی در بحث صنعت گردشگری شهرستان ورزقان به شدّت احساس می‌شود و نیاز است اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی در این خصوص توجه ویژه‌ای نسبت به شهرستان ورزقان داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ اثر ثبت‌شده در شهرستان ورزقان وجود دارد در سند تدبیر و توسعه شهرستان ورزقان بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان یکی از هسته‌های کلیدی این سند مطرح است و تمام توان خود را برای هرچه بهتر شدن صنعت گردشگری شهرستان ورزقان به کار خواهیم بست.

وفادار ضمن تبریک انتخاب ناصر وارسته به‌عنوان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان برای وی آرزوی موفقیت در این مسئولیت را خواستار شد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از تعیین تکلیف و ایجاد کمپ موقت در سد زرآباد ورزقان به دلیل ظرفیت‌های گردشگری بالا و استفاده به‌عنوان کمپ موقت در زمان وقوع حوادث طبیعی خبرداد.

احد قهرمانی بیان داشت: شهرستان ورزقان به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های عظیم در زمینه گردشگری می‌تواند مقام اول استان را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

وی همچنین از تعیین تکلیف روستای هدف گردشگری حمام لو و افتتاح مجتمع خدماتی بین‌راهی روستای آقابابا فرامرزی خبر داد.

228 واحد مسکن مهر ورزقان آماده واگذاری است

| پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ب.ظ

228 واحد مسکن مهر ورزقان آماده واگذاری است

تبریز- ایرنا - فرماندار شهرستان ورزقان گفت: 228 واحد مسکن مهر ورزقان آماده واگذاری است.

علی وفادار روز پنجشنبه در جلسه کار گروه مسکن این شهرستان گفت: به خاطر اینکه بعضی از اهالی در زلزله سال 91 از وام بازسازی استفاده کرده اند، نمی توانند از تسهیلات مسکن مهر بهره مند شوند.

وی افزود: با وجود اینکه عده ای از اهالی برای نوسازی واحدهای خود از تسهیلات زلزله استفاده کردند قادر به استفاده از تسهیلات مسکن مهر نیستند .

وی گفت : بیش از 144 نفر قبل از زلزله متقاضی مسکن مهر بوده و پول واریز نموده اند و الآن متاسفانه بلاتکلیف مانده اند.

فرماندار ورزقان با بیان اینکه 228 واحد از این واحدها آماده ی واگذاری است و تعدادی از این اهالی قادر به استفاده از این تسهیلات نیستند ، از دستگاه های زیربط استان خواست برای این امر مهم تدبیری اتخاذ کنند.

در شهر ورزقان 300 واحد مسکن مهر قرار است به مردم واگذار شود که به دلایل مختلف از جمله وقوع زلزله در سال 91 و مشکلات زیر ساخت ها در محوطه این واحدها همچنان عملی نشده است.

شهرستان ورزقان با 50 هزار نفر جمعیت در 75 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد .

من همان سیل زده هستم

| پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۸ ب.ظ
چرا کسی برای سیل زده های تهران وشمال کمپین راه نمی اندازد؟
من همان سیل زده هستم
 
اگر بی بی سی به دنبال یک مرگ در ایران می‌گردد تا پروژه «ایران هراسی» اش را پیش ببرد و ما اغلب در برابر این موج‌های خبری‌اش سکوت کرده‌ایم، شاید به این خاطر است که در داخل هم گرفتار رسانه‌هایی ازهمین نوع هستیم که اهداف سیاست داخلی‌شان را بعضاً از لابه لای هیاهوی یک مرگ جستجو می‌کنند. این همان موج سواری روی حادثه مرگ یک انسان و زندگی خانواده داغدارش است تا مثلاً من مخاطب بفهمم که نظام چه بی عدالت است یا فلان حزب و جناح سیاسی چقدر بد! این وسط فرقی هم نمی‌کند سوژه تیترهایی که پشتش اشک تمساح است، زنده سوختن دو زن در آتش خیابان جمهوری باشد یا زلزله ای در یکی از شهرهای کشور که گروهکی جدایی طلب در آن رخنه کرده‌اند.

این روزها خبر کشته شدن یک پزشک اردبیلی سرتیتر مهم بسیاری از رسانه‌هاست و دوباره برخی تافته‌های جدابافته با نام پزشک آه و فغان از به خطر افتادن امنیتشان سرداده اند. همزمان با این هیاهو، وزیربهداشت برای حل پرونده این قتل شخصی دستور ویژه پیگیری صادر می‌کند. این حادثه را اضافه کنید به آن پلاکاردهای شرم آور تجمع شیراز در انتقاد به کشتار سگ‌ها که رسانه‌های جریان خاص با شور وهیجان تصویر دختری که پلاکارد «من همان سگ هستم» را به همراه داشت، با ژست دفاع از حقوق حیوانات انتشار می‌دادند.
این دو حادثه را نگه دارید تا به سراغ سیل اخیر در کن و سولقان، مازندران و کرج برویم. در یکی از روزهای تعطیل تابستانی، چند ده خانواده که در بستر رودخانه کن مشغول تفریح بوده‌اند به ناگهان با موج بسیار بزرگی از آب ناپدید شده‌اند و از بسیاری از آن‌ها خبری در دست نیست. بعضی اجساد پیداشده صورتشان متلاشی شده و ویدوئوی تخریب کامل چند خانه درمازندران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. آنطرف تر رودخانه کرج، طغیان می‌کند و شاهدان صدای کمک گرفتن افراد را در داخل سیلاب شنیده‌اند. برخی اجساد پیدا نشده‌اند و یک مادر می‌گوید که ۱۰ روز است از فرزندش اطلاعی ندارد.

خب اگر فکر می‌کنید برای همچین حادثه ای هم از طرف رئیس جمهور دستور ویژه پیگیری صادر شده باید بگوییم که نه! تا امروز که ۱۰ روز از آن حادثه می‌گذرد حتی یکی از وزرا نیز به سرکشی مناطق آسیب دیده و تسلی دادن به مردمان سیل زده و بی خانمان نرفته است و البته رئیس ستاد بحران کشور در برنامه زنده تلویزیونی می‌گوید که حادثه در ۳ استان را در حد حادثه ملی بزرگ نکنید!

در آتش سوزی خیابان جمهوری براثر سهل انگاری آتش نشانی منطقه و عدم به همراه داشتن نردبان بلند، دو زن از یکی از طبقات آتش گرفته به پایین پرت شدند و جان باختند. نکته محرز این ماجرا این بود که دراین حادثه کسانی درقبال مرگ این دو خانم مقصر هستند و این مقصر طبق گمانه زنی‌های اولیه و بررسی‌های بعد از آن مسئول آتش نشانی منطقه بود که تجهیزات لازم را برای اطفای این حریق به همراه نیاورده بود.

اما این مورد برای ماهی گیری رسانه‌های اصلاح طلب از مرگ دو کارگر خانم کافی نبود بلکه از نظر آنان لازم بود که نه مسئول آتش نشانی منطقه یا حتی رئیس آتش نشانی کل کشور بلکه شهردار تهران استعفا بدهد! کمپین‌های مجازی متأثر ازاین موج سیاسی اصلاح طلبانه مدعی بودند که درهرکشور دیگری این اتفاق می‌افتاد بالاترین مسئول استعفا می‌داد. البته دستور ویژه رئیس جمهور برای بررسی این سانحه هم در بالابردن حساسیت این ماجرا بی تأثیر نبود ولی هیچ کدام ازاین رسانه‌های عریض و طویل و کمپین‌های قارچ گونه به این سؤال پاسخ نداند که در حادثه مرگ ۶ دانش آموز درسال ۸۱ در دریاچه پارک شهر که شهردار وقت منطقهٔ ۱۲، ۸۵ درصد مقصر شناخته شد و یا در بزرگ‌ترین سانحه راه آهن ایران در سال ۸۲ که ۲۹۵ نفر کشته برجای گذاشت، کدام شهردار یا مسئول وقت استعفا داد ویا حتی ازمردم عذرخواهی کرد؟ یعنی باید باور کرد که این مطالبه‌ها فقط درجهت همدردی با کشته شدگان و بازماندگان است یا تیترهای سیاسی و هجمه به مسئولین را تفاوت جناحی و سیاسی دولت اصلاح طلب اوایل دهه هشتاد و شهردار اصولگرای وقت حادثه خیابان جمهوری مشخص می‌کند؟

مرگ هرانسانی چه یک نفرو چه بیشتر به یک اندازه اهمیت دارد اما با معیار رئیس ستاد بحران کشور سیل ویرانگر ۱۰ روز گذشته که هنوز ابعاد فاجعه‌اش مشخص نیست و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری ویژه ای برای آن صادر نکرده حادثه ملی نیست، اما مرگ دو زن در خیابان جمهوری حادثه ملی که نه بحران ملی ای است که برای تسکین آلام بازماندگان حتماً باید استعفای شهردار اصولگرای تهران که از قضا در رقابت با فردی اصلاح طلب در مسند شهرداری نشسته را در پی داشته باشد.

جدای از همه این‌ها یک سوی پیکان انتقاد ماجرا هم به طرف دولت است. معلوم نیست چرا تا به حال هیچ یک از مسئولین به مناطق سیل زده سفر نکرده‌اند. معلوم نیست چرا کسی برای پیگیری امور بی خانمان‌های این منطقه دستوری صادر نکرده است؟ اصلاً تا به حال کسی پرسیده است که ساکنین خانه‌های چند طبقه ای که فیلم تخریبشان دست به دست می‌شود کجا هستند و چه می‌کنند؟ تنها اقدام دولتی‌ها طی ده روزی که از وقوع این سیل گذشته، ابراز تأسف سخنگوی دولت و پیش بینی تشکیل هیاتی برای رسیدگی آن هم برای اینکه مشخص شود آیا قصوری شده یانه! می‌باشد.

اگر رئیس دولت هشتم بعد از زلزله بم به آنجا سفر می‌کند و احمدی نژاد و رهبرانقلاب به ورزقان می‌روند، از میزان خسارات کم نمی‌شود و کشته ای زنده نخواهد شد، اما مردم مصیب دیده می‌فهمند که تنها نیستند و دولت و مسئولین به فکر آنان هستند. تسلی ساده و بی دردسری که که روحانی و کابینه‌اش این روزها از سیل زده‌ها دریغ می‌کنند. به یاد بیاورید آن لحظه ای را که رهبری خود پایه میکروفون را به دست گرفتند و رو به جمعیت روستای زلزله زده کوبج در ورزقان به زبان آذری ابراز همدردی کردند تا صدای هق هق جمعیت بلند شود... .
***
گویی برای آن‌هایی که همیشه طلبکارند و ژست مطالبه گری از نظام دارند، تیترهای آتشین و کمپین‌های هیجانی فقط برای همدردی با سگ‌ها (!) یا آنجایی که می‌شود دنبال خرده طلب‌های سیاسی گشت موضوعیت پیدا می‌کند. از مراسم ترحیم وابستگان مسئولین برای تسویه‌های حساب‌های سیاسی گرفته تا مرگ یک دستفروش در مترو و تلاش برای مقصر جلوه دادن شهرداری. همه این‌ها موج سواری روی مرگ آدم‌هایی است که به دلیل فوت سوژه و سردرگمی وابستگان، می‌شود ازآن حادثه هر استفاده سیاسی و جناحی کرد و حتی در موارد غیر رسمی‌اش کلیت نظام را هم زیرسوال برد.
اما آنجایی که پای طیف و جناح متبوع وسط است نه بازخواستی است، نه محکومیتی و نه طلب استعفایی. اینجا حتی حادثه کشته شدن صدها نفر با وجود فرضیه تخریب آب بند کارگاه چینی‌ها در کرج هم حادثه ملی محسوب نمی‌شود
چرا کسی برای سیل زده های تهران وشمال کمپین راه نمی اندازد؟
من همان سیل زده هستم
نعیمه موحد، 8 مرداد 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
اگر بی بی سی به دنبال یک مرگ در ایران می‌گردد تا پروژه «ایران هراسی» اش را پیش ببرد و ما اغلب در برابر این موج‌های خبری‌اش سکوت کرده‌ایم، شاید به این خاطر است که در داخل هم گرفتار رسانه‌هایی ازهمین نوع هستیم که اهداف سیاست داخلی‌شان را بعضاً از لابه لای هیاهوی یک مرگ جستجو می‌کنند. این همان موج سواری روی حادثه مرگ یک انسان و زندگی خانواده داغدارش است تا مثلاً من مخاطب بفهمم که نظام چه بی عدالت است یا فلان حزب و جناح سیاسی چقدر بد! این وسط فرقی هم نمی‌کند سوژه تیترهایی که پشتش اشک تمساح است، زنده سوختن دو زن در آتش خیابان جمهوری باشد یا زلزله ای در یکی از شهرهای کشور که گروهکی جدایی طلب در آن رخنه کرده‌اند.

این روزها خبر کشته شدن یک پزشک اردبیلی سرتیتر مهم بسیاری از رسانه‌هاست و دوباره برخی تافته‌های جدابافته با نام پزشک آه و فغان از به خطر افتادن امنیتشان سرداده اند. همزمان با این هیاهو، وزیربهداشت برای حل پرونده این قتل شخصی دستور ویژه پیگیری صادر می‌کند. این حادثه را اضافه کنید به آن پلاکاردهای شرم آور تجمع شیراز در انتقاد به کشتار سگ‌ها که رسانه‌های جریان خاص با شور وهیجان تصویر دختری که پلاکارد «من همان سگ هستم» را به همراه داشت، با ژست دفاع از حقوق حیوانات انتشار می‌دادند.
این دو حادثه را نگه دارید تا به سراغ سیل اخیر در کن و سولقان، مازندران و کرج برویم. در یکی از روزهای تعطیل تابستانی، چند ده خانواده که در بستر رودخانه کن مشغول تفریح بوده‌اند به ناگهان با موج بسیار بزرگی از آب ناپدید شده‌اند و از بسیاری از آن‌ها خبری در دست نیست. بعضی اجساد پیداشده صورتشان متلاشی شده و ویدوئوی تخریب کامل چند خانه درمازندران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. آنطرف تر رودخانه کرج، طغیان می‌کند و شاهدان صدای کمک گرفتن افراد را در داخل سیلاب شنیده‌اند. برخی اجساد پیدا نشده‌اند و یک مادر می‌گوید که ۱۰ روز است از فرزندش اطلاعی ندارد.

خب اگر فکر می‌کنید برای همچین حادثه ای هم از طرف رئیس جمهور دستور ویژه پیگیری صادر شده باید بگوییم که نه! تا امروز که ۱۰ روز از آن حادثه می‌گذرد حتی یکی از وزرا نیز به سرکشی مناطق آسیب دیده و تسلی دادن به مردمان سیل زده و بی خانمان نرفته است و البته رئیس ستاد بحران کشور در برنامه زنده تلویزیونی می‌گوید که حادثه در ۳ استان را در حد حادثه ملی بزرگ نکنید!

در آتش سوزی خیابان جمهوری براثر سهل انگاری آتش نشانی منطقه و عدم به همراه داشتن نردبان بلند، دو زن از یکی از طبقات آتش گرفته به پایین پرت شدند و جان باختند. نکته محرز این ماجرا این بود که دراین حادثه کسانی درقبال مرگ این دو خانم مقصر هستند و این مقصر طبق گمانه زنی‌های اولیه و بررسی‌های بعد از آن مسئول آتش نشانی منطقه بود که تجهیزات لازم را برای اطفای این حریق به همراه نیاورده بود.

اما این مورد برای ماهی گیری رسانه‌های اصلاح طلب از مرگ دو کارگر خانم کافی نبود بلکه از نظر آنان لازم بود که نه مسئول آتش نشانی منطقه یا حتی رئیس آتش نشانی کل کشور بلکه شهردار تهران استعفا بدهد! کمپین‌های مجازی متأثر ازاین موج سیاسی اصلاح طلبانه مدعی بودند که درهرکشور دیگری این اتفاق می‌افتاد بالاترین مسئول استعفا می‌داد. البته دستور ویژه رئیس جمهور برای بررسی این سانحه هم در بالابردن حساسیت این ماجرا بی تأثیر نبود ولی هیچ کدام ازاین رسانه‌های عریض و طویل و کمپین‌های قارچ گونه به این سؤال پاسخ نداند که در حادثه مرگ ۶ دانش آموز درسال ۸۱ در دریاچه پارک شهر که شهردار وقت منطقهٔ ۱۲، ۸۵ درصد مقصر شناخته شد و یا در بزرگ‌ترین سانحه راه آهن ایران در سال ۸۲ که ۲۹۵ نفر کشته برجای گذاشت، کدام شهردار یا مسئول وقت استعفا داد ویا حتی ازمردم عذرخواهی کرد؟ یعنی باید باور کرد که این مطالبه‌ها فقط درجهت همدردی با کشته شدگان و بازماندگان است یا تیترهای سیاسی و هجمه به مسئولین را تفاوت جناحی و سیاسی دولت اصلاح طلب اوایل دهه هشتاد و شهردار اصولگرای وقت حادثه خیابان جمهوری مشخص می‌کند؟

مرگ هرانسانی چه یک نفرو چه بیشتر به یک اندازه اهمیت دارد اما با معیار رئیس ستاد بحران کشور سیل ویرانگر ۱۰ روز گذشته که هنوز ابعاد فاجعه‌اش مشخص نیست و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری ویژه ای برای آن صادر نکرده حادثه ملی نیست، اما مرگ دو زن در خیابان جمهوری حادثه ملی که نه بحران ملی ای است که برای تسکین آلام بازماندگان حتماً باید استعفای شهردار اصولگرای تهران که از قضا در رقابت با فردی اصلاح طلب در مسند شهرداری نشسته را در پی داشته باشد.

جدای از همه این‌ها یک سوی پیکان انتقاد ماجرا هم به طرف دولت است. معلوم نیست چرا تا به حال هیچ یک از مسئولین به مناطق سیل زده سفر نکرده‌اند. معلوم نیست چرا کسی برای پیگیری امور بی خانمان‌های این منطقه دستوری صادر نکرده است؟ اصلاً تا به حال کسی پرسیده است که ساکنین خانه‌های چند طبقه ای که فیلم تخریبشان دست به دست می‌شود کجا هستند و چه می‌کنند؟ تنها اقدام دولتی‌ها طی ده روزی که از وقوع این سیل گذشته، ابراز تأسف سخنگوی دولت و پیش بینی تشکیل هیاتی برای رسیدگی آن هم برای اینکه مشخص شود آیا قصوری شده یانه! می‌باشد.

اگر رئیس دولت هشتم بعد از زلزله بم به آنجا سفر می‌کند و احمدی نژاد و رهبرانقلاب به ورزقان می‌روند، از میزان خسارات کم نمی‌شود و کشته ای زنده نخواهد شد، اما مردم مصیب دیده می‌فهمند که تنها نیستند و دولت و مسئولین به فکر آنان هستند. تسلی ساده و بی دردسری که که روحانی و کابینه‌اش این روزها از سیل زده‌ها دریغ می‌کنند. به یاد بیاورید آن لحظه ای را که رهبری خود پایه میکروفون را به دست گرفتند و رو به جمعیت روستای زلزله زده کوبج در ورزقان به زبان آذری ابراز همدردی کردند تا صدای هق هق جمعیت بلند شود... .
***
گویی برای آن‌هایی که همیشه طلبکارند و ژست مطالبه گری از نظام دارند، تیترهای آتشین و کمپین‌های هیجانی فقط برای همدردی با سگ‌ها (!) یا آنجایی که می‌شود دنبال خرده طلب‌های سیاسی گشت موضوعیت پیدا می‌کند. از مراسم ترحیم وابستگان مسئولین برای تسویه‌های حساب‌های سیاسی گرفته تا مرگ یک دستفروش در مترو و تلاش برای مقصر جلوه دادن شهرداری. همه این‌ها موج سواری روی مرگ آدم‌هایی است که به دلیل فوت سوژه و سردرگمی وابستگان، می‌شود ازآن حادثه هر استفاده سیاسی و جناحی کرد و حتی در موارد غیر رسمی‌اش کلیت نظام را هم زیرسوال برد.
اما آنجایی که پای طیف و جناح متبوع وسط است نه بازخواستی است، نه محکومیتی و نه طلب استعفایی. اینجا حتی حادثه کشته شدن صدها نفر با وجود فرضیه تخریب آب بند کارگاه چینی‌ها در کرج هم حادثه ملی محسوب نمی‌شود